עסקי הנשק הפורחים: משבר הקורונה לא פגע בייצוא הצבאי הישראלי  

ההערכות לפיהן בעקבות המשבר הכלכלי והרפואי יצמצמו מדינות בעולם את תקציביהן הצבאיים לא באים לידי ביטוי במכירות התעשייה האווירית שבדרך להפרטה. מכירותיה עלו השנה ב-2% ל-4.2 מיליארד דולר – הנתון הגבוה ביותר מאז הקמתה. הרווח השנתי של החברה עלה באותה תקופה ב-48%, מ-90 ל-133 מיליון דולר.

הקורונה גבתה מחיר כבד מחטיבת התעופה של החברה, העוסקת באחזקת מטוסי נוסעים, בהסבתם למטוסי מטען, ובבניית מטוסי מנהלים. מכירות החטיבה ירדו ב-18% ל-1.187 מיליארד דולר. הפסד החטיבה – 31 מיליון דולר, גדול ב-50% לעומת שנה שעברה. את ההפסדים בחטיבת התעופה איזנו המכירות של המוצרים הצבאיים של החברה, בעיקר בחטיבת אלתא, המייצרת מכ"מים ומערכות מודיעין, ובחטיבת הטילים והחלל, שעלו ב-14% ל-3.5 מיליארד דולר. הרווח הנקי מפעילות זו עלה ב-13% ל-248 מיליון דולר.

 

שותפות חדשות ומלחמות ישנות

וידם עוד נטויה. התעשייה האווירית הכריזה באחרונה (11.3) על שיתוף פעולה עם חברת "אדג'", קבוצת טכנולוגיות ההגנה המתקדמות של איחוד האמירויות הערביות, לפיתוח מערכת מתקדמת נגד רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים. התעשייה האווירית מסרה, כי "המערכת החדשה שתפותח תותאם לצרכים של איחוד האמירויות ותציע טווח רחב של יתרונות לאזור המזרח התיכון, צפון אפריקה ואזורים נוספים. הפתרונות הטכנולוגיים של התעשייה האווירית משמשים ברחבי העולם למשימות איתור, זיהוי, סיווג ויירוט מגוון רחב של איומים". קבוצת הטכנולוגיה המתקדמת של האמירויות נמנית עם 25 הספקיות הצבאיות המובילות בעולם.

אחד הבעלים של התאגיד, כצפוי, הוא בן משפחת המלוכה האמיראתית פייסל אל-בנאי. אל-בנאי מסר: "בהמשך להסכמי אברהם ולשיתוף הפעולה עם ישראל, העבודה המשותפת עם התעשייה האווירית היא רגע מכונן". אכן רגע מכונן, הפותח בפני שתי השותפות לייצור הצבאי שווקים נוספים ששווים מוערך במיליארדי דולרים.

 

 

ציוד ביטחוני לכל דכפין

המקרה של התעשייה האווירית אינו ייחודי. הנשק הישראלי נמכר ברחבי העולם, ובמספרים גדלים והולכים. ישראל היא יצואנית הנשק הגדולה בעולם יחסית למספר תושביה – כך עולה מדו"ח מכון שטוקהולם לחקר השלום הבינלאומי (SIPRI)  שראה אור בשבוע שעבר. לפי הדו"ח, ארה"ב, רוסיה, צרפת, גרמניה, סין, בריטניה וספרד מקדימות את ישראל בחלקן בסך הסחר בנשק בעולם, אך כולן מדינות בעלות אוכלוסייה גדולה פי כמה מזו של ישראל. חמש המדיניות הראשונות בטבלה מחזיקות יחד ביותר משני-שלישים מייצוא הנשק העולמי. לפי הנתונים, מדינות אלה מגדילות את יצוא הנשק שלהן מדי שנה.

מהדו"ח עולה עוד כי ייצוא הנשק של ישראל, שאחראי לכ-3% מכלל הסחר הצבאי העולמי, גדל בכ-59% בחמש השנים האחרונות לעומת היקפו בשנים 2015-2011. יצוין שהגידול בסחר בנשק אינו אחיד. מהדו"ח עולה שבמדינות הפריפריה הגלובלית נרשמה דווקא ירידה ברכישת נשק ותחמושת: באפריקה ירד הייבוא הצבאי בכ-13%, באמריקה הלטינית בכ-43% ובאסיה ובאוקיאנוס השקט – ב-8%.

כבר לפני שנתיים דיווח מכון שטוקהולם על זינוק ברכש הצבאי ההודי מישראל ב-285% לעומת פרק הזמן שבין 2008 ל-2012. כמו כן ראויה לאזכור אספקת "המל"טים המתאבדים" מתוצרת ישראל לאזרבייג'ן, בהם נעשה שימוש קטלני במיוחד בקרבות בינה לבין ארמניה.

יוסי אבו