עם סין וללא ארה"ב: מדינות אסיה חתמו על הסכם הסחר הגדול בעולם

חמש עשרה כלכלות מהאזור אסיה והאוקיאנוס השקט יצרו אתמול (ראשון) את אזור הסחר החופשי הגדול בעולם, בעסקה בהובלת סין וללא ארה"ב. כך מסרה סוכנות הידיעות "סין החדשה". בפסגה וירטואלית שנערכה בהאנוי, בירת וייטנאם, ראשי כל המדינות חתמו על מסמכי היסוד של ה"שותפות הכלכלית המקיפה האזורית" בפסגה שנערכה בהאנוי, המהווה מהלומה נוספת עבור הברית אותה קידם נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה ה"שותפות הטרנספסיפית" ללא סין ואותה נטש ממשיכו הנשיא היוצא דונלד טראמפ ב-2017.

טכס חתימת ההסכם, אתמול, בבירות 15 המדינות החברות באזור הסחר החופשי (צילום מסך: סוכנות סין החדשה)

על פי העיתונות הכלכלית האמריקאית ההסכם עשוי לבסס את מעמדה של סין ביתר חוזקה כשותפה כלכלית של דרום מזרח אסיה, יפן, אוסטרליה, ניו זילנד וקוריאה הדרומית, מה שיעמיד את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם בעמדה מצוינת לעצב את תנאי הסחר באזור. ההסכם החדש מאגד כשליש מאוכלוסיית העולם ויותר מ-30 אחוז מהתוצר הגלובלי וכך הפך למוביל ברחבי תבל.

כאמור, בהסכם חדש חברות עשר המדינות החברות באיגוד המדינות דרום מזרח אסיה וכן סין, יפן, דרום קוריאה, אוסטרליה וניו זילנד, ומטרתו להוריד מכסים בעשר השנים הקרובות בתחומים רבים. "ההסכם שנחתם היום יאושרר בקרוב על ידי כל המדינות החתומות וכך ייכנס לתוקף. הוא יתרום להתאוששות הכלכלית שאחרי מגפת הקורונה", אמר נגויין סואן פופק, ראש ממשלת ויאטנאם, שאירחה את הטקס.