על רקע התסיסה הגוברת: המשטר המצרי מצר צעדיהם של פעילים חברתיים

נשיא מצרים, הגנרל עבד אלפתאח אסיסי חתם אתמול (שני) על חוק המגביל את פעילותם של ארגונים לא ממשלתיים לתחומי פיתוח ועבודה סוציאלית בלבד. הצעד זכה לביקורת מצד ארגוני זכויות אדם ופעילים ברחבי מדינה, בטענה שהחוק החדש יקשה עליהם להפעיל מפעלי רווחה או פעילות בקרב עובדים או התארגנויות עובדים. העוברים על החוק צפויים לעונש של עד חמש שנות מאסר. לפי ארגון זכויות אדם הבינלאומי "אמנסטי" מדובר במסע מאורגן ושיטתי מצד השלטונות כדי למנוע, בין היתר, את פעילותם של איגודים מקצועיים עצמאיים.

2017-05-30_162240

הפגנה של פועלי טקסטיל שובתים במצרים, פברואר 2017 (צילום: אלארהאם)

אתמול גם פורסם שהממשלה המצרית מתכננת להוציא 45 מיליארד לירות מצריות (2.5 מיליארד דולר) על הנחות במס הכנסה, בונוסים לעובדי המגזר הציבורי, תשלומי פנסיה מוגדלים וסובסידיות במזומן במהלך שנת התקציב שתתחיל ב-1 ביולי. כך מסר שר האוצר עמאר אלגאהרי לעיתונאים בקהיר. התקציב עדיין מחייב את אישור הפרלמנט, מלבד הסובסידיות במזומן.

התכנית היא חלק ממאמץ הממשלה למנוע העמקת התסיסה הפועלית והחברתית בעקבות צעדי רפורמות כלכליים ניאוליבלריים שננקטו במדינה בה כמעט מחצית מהאוכלוסייה חיה מתחת לקו העוני. האינפלציה זינקה ליותר מ-30% מאז שהממשלה ביטלה את ההגבלות על המטבע, העלתה את מחיר הדלק המסובסד והוציאה לפועל מס ערך מוסף בשנה שעברה, כתנאי לקבלת הלוואה של 12 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית.

רוב התקציב – 34 מיליארד לירות יופנה להעלאת תשלומי הפנסיה ובונוסים לעובדי מגזר ציבורי בעקבות העלייה ביוקר המחיה, אמר אלגאהרי. סגן שר האוצר אחמד קוצ'וק אמר כי הממשלה לקחה בחשבון את יוקר המחיה כשהכינה את תקציב הקרוב, ועדיין מצפה לגירעון בתקציב של כ-9% מהתמ"ג, אמר בראיון לרשת הטלוויזיה אלערביה.

האינפלציה במצרים גבוהה, והממשלה מצפה לממוצע של 23% בתקציב השנה הקרובה. בשבוע שעבר הבנק המרכזי העלה את שיעור הריבית ב-2%, שעה שהממשל צפוי לקצץ שוב בסובסידיות על דלק וחשמל בשנת התקציב הקרובה.

לגילוי דעת של אמנסטי על ניסיונות המשטר המצרי להצר צעדיהם של פעילי האיגודים המקצועיים (באנגלית ובערבית):

https://www.amnesty.org/en/documents/mde12/6154/2017/en