על רקע המחאות ההמוניות: מק"י דורשת לשחרר את ראשי הקומוניסטים בסודאן

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) דורשת לשחרר את ראשי המפלגה הקומוניסטית של סודאן שנעצרו בימים האחרונים על רקע העימותים אלימים נרשמים זה שבועיים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון ברחבי המדינה. ההפגנות החלו במחאה על יוקר המחיה ומחסור במוצרים בסיסיים, בעיקר לחם, והתרחבו לכדי דרישה להפלת משטרו של השליט ב-29 השנים האחרונות, עומר אלבשיר.

2018-12-28_163641

פעילי איגודים מקצועיים מפגינים השבוע נגד המשטר במרכז ח'רטום (צילום: הומניטה)

בפנייה ראשונה לציבור מאז תחילת ההפגנות שגבו עשרות קרבנות, הזהיר ביום שני הנשיא את אזרחי המדינה הצפון אפריקנית מפני "ניסיונות לזרוע תסכול". בסוכנות הידיעות הרשמית דווח כי הוא אמר את הדברים בעת מפגש עם ראשי שירותי הביטחון. לדבריו, "המדינה ממשיכה ברפורמות הכלכליות המעניקות לאזרחים את האפשרות לחיות בכבוד". מדובר ברפורמות כלכלית ניאוליברליות מבית מדרשה של קרן המטבע הבינלאומית.

למחרת החל גל מעצרים של ראשי המפלגה הקומוניסטית ופעיליה וכוחות מיוחדים של המשטרה אף פשטו על מטה המפלגה בבירה ח'רטום ועצרו מספר מנהיגים שמקום מעצרם לא נודע. בין העצורים: מסעוד עלי, חבר הלשכה הפוליטית ומזכיר מחוז ח'רטום. יצוין שבמטה נפגשו הכוחות אופוזיציה שקראו להפיל את המשטר.

ברשתות החברתיות פורסמו סרטונים שבהם נשמעו המפגינים צועקים "העם רוצה להפיל את המשטר", הסיסמה העממית ששימשה את המפגינים נגד מנהיגי מדינות ערב בעת "האביב הערבי" ב-2011.