על רקע המחאה ההמונית בלבנון: חיזבאללה בעד הממשלה הניאו-ליברלית והקומוניסטים קוראים להפילה

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אמר היום (שבת) כי "אנחנו לא תומכים בהתפטרות של הממשלה הנוכחית, מכיוון שלא תהיה ממשלה חדשה בתוך שנה או שנתיים". באירוע בבעלבק, שנערך על רקע המשבר החברתי וההפגנות ברחבי מדינה הוסיף נסראללה כי "בחירות חוזרות לפרלמנט יביאו לאותה תוצאה של הפרלמנט הנוכחי. אם הממשלה הנוכחית לא תפתור את הבעיות גם ממשלה חדשה לא תצליח לפתור אותן". בניגוד לעמדת החיזבאללה, המפלגה הקומוניסטית קראה שוב הבוקר להמשיך במחאה החברתית ההמונית עד להפלת הממשלה הניאוליברלית, בה גם מכהנים שרי החיזבאללה.

חילוקי הדעות החריפים בין חיזבאללה לקומוניסטים התגלעו על רקע המחאה החברתית הנמשכת זה שלושה ימים ברציפות. מהדיווחים בעיתונות הלבנונית עולה כי הבירה משותקת עקב ההפגנות זה היום השלישי ושמחאות המוניות נרשמו בכל ערי לבנון. בהודעה שפרסמה הבוקר הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית נאמר כי "זו התקוממות עממית שאין לה תקדים בתולדות ארצנו. היא חוצה דתות, עדות, אזורים ומחוזות וכל העם מאוחד מאחורי הדרישה לצדק חברתי". הקומוניסטים גם הבהירו שאין הם מקבלים את בקשות הממשלה להפסיק את המחאות ומגנים את הדיכוי האלים של המשטרה והצבא.

מפגינים בעיר טריפולי, אתמול, דורשים את התפטרות הממשלה (צילום: הומניטה)

הקומוניסטים גם גינו את הנואם שנשא אמש ראש ממשלת לבנון, סעד אלחרירי, שאמר "אני דורש מהשותפים שלנו לממשלה ייתנו תשובה חדמשמעית וברורה, לנו ולכל המפגינים, שיש הסכם בין כולם להפסיק את השחיתות, לבצע רפורמות ולתקן את המצב או שאדבר באופן אחר", אמר אלחרירי מבלי למסור מהו הצעד שבו ינקוט. "אני נותן להם זמן קצר מאוד: 72 שעות", הוסיף.

יצוין שרבבות הפגינו הלילה והבוקר בביירות ובערים נוספות תוך שהם חוסמים רחובות עם צמיגים ופחי אשפה בוערים, במחאה על המדיניות הכלכלית הניאוליברלית של הממשלה. כוחות הביטחון הגיבו בירי גז מדמיע לעבר המפגינים בביירות. אל השוטרים הצטרפו כוחות צבא. המחאה ההמונית, השנייה תוך חודש, מקורה בזעם בעקבות הטלת "מס וואטסאפ" על שיחות קוליות שיבוצעו באמצעות האפליקציה ודומותיה. לנוכח המחאות, הנחה שר החינוך של לבנון אכרם שהיב לסגור אתמול את כל בתי הספר והמוסדות האקדמיים במדינה.

בהתאם לקביעה החדשה, על כל משתמש בוואטסאפ או באפליקציות דומות של שיחות קוליות ברשת יחול מס יומי בסך 20 סנט ליום ושישה דולרים מדי חודש. זאת, במסגרת תכנית כלכלית מבית היוצר של קרן המטבע הבינלאומית. עוד לפני שהמונים יצאו לרחוב, לבנונים רבים הביעו מורת רוח ברשתות החברתיות וציינו בין היתר כי "תעריפי התקשורת בלבנון הם ממילא הגבוהים בעולם". ההחלטה על המס החדש במסגרת תקציב המדינה ל-2020 התקבלה בביקורת רבה שהתבטאה ברשתות החברתיות, ובשעות הערב החלה לזלוג למחאה המונית ברחובות. המפגינים דרשו מהממשלה וחברי הפרלמנט להתפטר, ובמהלך ההפגנות נשמעו קריאות להפלת השלטון.

בעקבות המחאה הודיע שר התקשורת הלבנוני, מוחמד שקיר, כי הממשלה חוזרת בה מהחלטתה להטיל את המס על השימוש בוואטסאפ. בנוסף הוא טען כי "ידיים זרות עומדות מאחורי המצב הזה שקורה עכשיו בלבנון". נשיא לבנון מישל עאון התקשר לראש הממשלה סעד אלחרירי על מנת לדון במצב, והממשלה הודיעה על כינוס היום בהשתתפות כל השרים. הישיבה בוטלה בעקבות חסימות הכבישים ברחבי הבירה. הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית פרסמה הבוקר קריאה לחזק את המחאות ועד להפלת השלטון. בקריאה נאמר "יש להספיק את שוד העם הלבנוני בידיי הכנופיות שבשלטון".

 בסוף ספטמבר עובדים וצעירים חסמו כבישים ורחובות ברחבי לבנון במחאה על המשבר הכלכלי אותו הם מאשימים בשחיתות הממשלתית. בין היתר הם הניפו סיסמאות נגד הממשלה והמפלגות החברות בה, נגד הקפיטליזם ונגד השחיתות השלטונית.

ההפגנות נערכו על פי קריאה שהתפרסמה ברשתות החברתיות, והגדולות שבהן התקיימו בבירה ביירות. קבוצות של מפגינים ניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה כדי להגיע אל משרד ראש הממשלה. "אנחנו רעבים" ו"מהפכה – מהפכה!", הם צעקו. הבוקר נמסר בעיתונות הלבנונית שהמחאות שנערכו אתמול הן הגדולות ביותר מאז המחאה החברתית הקודמת שפרצה ב-2015 – "מחאת הזבל".