על רקע ההפרטה והפיטורים: מזה שש שנים מונעים את זכות השביתה מעובדי נמל אשדוד

ההסתדרות דורשת לאפשר לעובדי נמל אשדוד את זכות השביתה, על מנת לקדם את המו"מ להבטחת תנאי העובדים הפורשים, במסגרת תכנית ההפרטה בה היא תומכת. בית הדין הארצי לעבודה דן בבקשה ביום שלישי השבוע, וככל הנראה יפסוק בהליך במהלך השבוע הבא. יצוין שתמיכת ההסתדרות בתכנית ההפרטה ובה פיטורים ופגיעות בעובדים הנותרים, זוכה למורת רוח בקרב עובדי הנמל. באחרונה עשרות עובדים אף הפגינו נגד עמדת ההסתדרות בפתח מועצת הפועלים בעיר.

אניית ענק לקראת עגינה בנמל אשדוד (צילום: נמל אשדוד)

בבקשה שהגישה ההסתדרות כבר לפני כשבועיים, ציינה כי המדינה מסרבת להעמיד לעובדים הפורשים בטוחות להבטחת עלויות הפרישה שלהם ואף הבהירה כי במידה ויסרבו לחתום על הסכם ללא בטוחות, היא תמשוך ידה גם מתכנית ההפרטה.

באתר "דבר" ההסתדרותי נמסר שעל פי כתב הבקשה שהוגש לבית הדין, נציג רשות החברות הממשלתיות טען כי דרכו של נמל אשדוד כחברה ממשלתית לאחר פתיחת התחרות היא "לאבדון", וכי אין בכוונת הרשות להשקיע ולהעמיד לטובת הפרישה בנמל כל בטוחהההסתדרות הציע שבשלב הראשוני יעשה שימוש בכ-100 מיליון שקל אותם אמור היה הנמל להעביר לרשות החברות כדיווידנד, אולם נציג הרשות סירב לכך. בעקבות המבוי הסתום, התקיים ב-13 בדצמבר דיון מעקב בבית הדין לעבודה, ובו אמר סגן הממונה על השכר, אפי מלכין כי הוא "אינו אופטימי ביחס להסכם ההתייעלות בכללותו", וכי ככל שההתייעלות בנמל לא תחל בלא בטוחות לעובדים, הוא עשוי להסיר את אישורו גם מההסכמות שהושגו עד כה.

"המדינה מרשה לעצמה לאיים בביטול הסכם ההתייעלות, רק משום שאינה שוקלת את איומה זה למול אפשרות של הפסדים שייגרמו לנמל עקב שביתה" הבהירה ההסתדרות בכתב הבקשה לאפשר לעובדים את זכות השביתה. יצוין שמזה שש שנים שמוטלים על עובדי נמל אשדוד צווי מניעה המונעים מהם לממש את זכות השביתה. בעבר קבע כבר בית הדין לעבודה כי במישור העקרוני, הסכסוך בנמל על רקע ההפרטה הוא עילה המזכה אותם בזכות לשבות, אולם בכל פעם בפועל מנע מהם את מימוש זכות זו בטענה כי המו"מ בין הצדדים טרם מוצה.