על רקע איומי ארה"ב: סין מזהירה שהמתיחות בחצי האי הקוריאני עלולה לצאת משליטה

על רקע הדיווחים על האיומים לתקיפה אמריקאית בעקבות מה שהוגדר כ"הכנות צפון קוריאה לניסוי גרעיני נוסף בשטחה" וההיערכות למתקפת מנע אמריקאית, סין הזהירה אתמול (שישי) כי המתיחות בחצי האי הקוריאני עלולה לצאת משליטה.  "ארה"ב, דרום קוריאה וצפון קוריאה פועלות מידה כנגד מידה בחרבות שלופות וקשתות דרוכות, וענני הסערה הולכים ומתאספים", אמר שר החוץ הסיני, וואנג יי בבייג'ין לסוכנות הידיעות סינחואה. "אנחנו קוראים לכל הצדדים לא להיקלע לפרובוקציה הדדית ולאיומים בין שבמלים ובין שבמעשים ולא לדחוף את המצב לנקודה שממנה לא ניתן יהיה לחזור", הוסיף וואנג לאחר פגישה שערך עם עמיתו הצרפתי, ז'אן מארק אירו בעיר.

2017-04-15_162935

מפגינים נגד איומי המלחמה של ארה"ב מול השגרירות האמריקאית בסאול, בירת דרום קוריאה (צילום: הומניטה)

 

סגן שר החוץ של צפון קוריאה האשים אתמול את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בהגברת המתח בחצי-האי הקוריאני, באמצעות ציוצי הטוויטר שלו והרחבת התרגילים הצבאיים, ואמר כי ארה"ב נהפכת "ליותר אכזרית ואגרסיבית" תחת מנהיגותו של טראמפ. בראיון שערך בפיונגיאנג, בירת צפון קוריאה, הזהיר סגן השר, האן סונג ריול, את ארה"ב מפני התגרות צבאית בצפון קוריאה: "אנחנו נצא למלחמה". כמו כן, צפון קוריאה הציגה היום טילים בליסטיים בין-יבשתיים במצעד צבאי בפיונגיאנג. גורם צבאי בדרום קוריאה שצוטט בסוכנות הידיעות הדרום קוריאנית יונהאפ העריך כי מדובר בטילים מסוג חדש.

המצעד, בהובלתו של מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג-און, התקיים לציון יום השנה ה-105 להולדתו של מייסד המדינה קים איל סונג. הטלוויזיה הממלכתית שידרה תמונות שבהן נראה קים ג'ונג-און מוחא כפיים למשתתפי המצעד, בעודו עומד על הבמה יחד עם בכירים בממשלתו. אחד הבכירים, צ'ו ריונג הא, נשא נאום שבו אמר כי מדינתו מוכנה לכל איום שמציבה ארה"ב. צ'ו הוסיף כי הממשל של טראמפ יוצר מצב מלחמה בחצי האי הקוריאני כשהוא משגר לאזור כוח צבאי. עוד אמר הבכיר הצפון קוריאני: "נשיב במלחמה כוללת למלחמה כוללת ונדע להשיב למלחמה גרעינית בהתקפה משלנו".

יצוין שביום שלישי האחרון צייץ נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את המתקפה האחרונה שלו לעבר פיונגיאנג: "צפון קוריאה מחפשת צרות. אם סין תחליט לעזור לנו, זה יהיה נהדר. אם לא, אנחנו נפתור את הבעיה הזו בלעדיהם!".