על פסקת התגברות וההתקרנפות של בית המשפט העליון: שלושה פסקי דין שמנציחים כיבוש, אפליה ומצור

חשבנו שהיא נשכחה; אבל אחרי שבועיים של הפסקת אש, חזרה פסקת ההתגברות לשולחנה של הקואליציה. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט תכנן להעלות ביום ראשון האחרון (27.5) לדיון בישיבת ראשי המפלגות את דרישתו לקדם חקיקה להגבלת כוחו של בית המשפט העליון, "על רקע אזלת ידה של הממשלה במציאת מענה לסוגיית המסתננים ומבקשי המקלט". ובעוד בבית היהודי דוחפים לקדם פסקת התגברות שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שפסל בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת, שר האוצר משה כחלון, כמו גם היועמ"ש אביחי מנדלבליט, מתנגדים נחרצות לחקיקה בגרסה זו. כחלון אף הבהיר כי במידה שזו תקודם, תצביע סיעת כולנו נגד. כך שרובה הפרלמנטרי כלל אינו מובטח.

2018-05-29_201218

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי הוא תומך בפסקת ההתגברות, אך מבין היטב את מצבו הקואליציוני ומבקש לקדם את המהלך בהסכמת כל סיעות הקואליציה ובהתייעצות עם מערכת המשפט. בית המשפט העליון אמר את דברו והביע התנגדות נחרצת לחוק.

ואולם, ייתכן כי להתעקשותם של השר בנט ושל הימין הקיצוני על פסקת ההתגברות – כלל אין מקום. שלושה פסקי דין שפרסם ביהמ"ש העליון בשבוע האחרון מוכיחים כי מערת המשפט "קלטה את המסר".

זאת, ממש כפי שנקלט המסר של שלטון הימין הקיצוני באוזני ראשי מערכת ההשכלה הגבוהה בעניין "הקוד האתי", כלומר סתימת הפיות שמקדם בנט. שר החינוך בנט, שהוא גם ראש המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה),  הגיע ביום רביעי שעבר (23.5) עם ראשי האוניברסיטאות להסכמה בנושא בתום שנה של דיונים. לפי הפשרה שהושגה בין הצדדים, המוסדות להשכלה גבוהה בישראל יפעלו בתוך שנה לניסוח קוד אתי לפעילותם.

ובבית המשפט העליון? תשעה שופטי בג"ץ דחו ביום ראשון (27.5) פה אחד את העתירות נגד חוק ההדחה, המאפשר להדיח ח"כ מכהן. ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש, הרשימה המשותפת) שעתר נגד החוק מסר: "בג"ץ נכשל להגן על המיעוט הערבי-פלסטיני מול חוק ההדחה, הפוגע באופן דרקוני בחברי הכנסת הערבים ומכופף את זכויותיהם לרודנות  הרוב.  מטרתו  של החוק  היא רדיפת  חברי  הכנסת הערבים, שהם הנציגים הנבחרים של הציבור הערבי המקופח, וכן המשך מסע הדה-לגיטימציה נגדם".

בהכרעה קודמת (24.5) דחה בג"ץ  שתי עתירות של ארגוני זכויות אדם שהגישו עדאלה ומרכז אלמיזאן מעזה, האגודה לזכויות האזרח, יש דין, גישה והמוקד להגנת הפרט נגד מדיניות הירי במפגינים הפלסטינים בעזה. השופטים קיבלו את טענות צה"ל בעניין הירי לעבר המפגינים לא-חמושים בעזה, וקבע כי הצבא השתמש באש חיה "בהתאם לחוק".

הארגונים עדאלה ואלמיזאן הצהירו: "בג"ץ התעלם לחלוטין מהתשתית העובדתית הרחבה שהציגו בפניו העותרים, הכוללת עדויות רבות של פצועים, דוחות של ארגונים בינלאומיים שתיעדו את ההרג ואת פציעת האזרחים בעזה. בג"ץ סירב לצפות בסרטוני וידאו המתעדים חלק מאירועי הירי לעבר מפגינים. במקום זאת, וללא בחינה כלשהי, קיבל בית המשפט את מלוא הסיפור שהציגה בפניו המדינה".

כן ציינו שני הארגונים, כי "פסק דין זה, המתייחס למשתתפים בהפגנות כמי שסיכנו את חייהם של אזרחי מדינת ישראל ואת חיילי הצבא, דבר שהצדיק את הירי לעברם לפי פסק הדין, סותר באופן חזיתי את המסקנות של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים וכן גופים השייכים לאו"ם אשר בחנו ותיעדו את האירועים בעזה".

באותו יום ממש  אישר בג"ץ למדינה להרוס את כפר הג'האלין בחאן אל-אחמר שבשטחים הפלסטיניים הכבושים, ואת בית הספר מצמיגים שהוקם בו, בכל עיתוי שתמצא לנכון המדינה החל מהחודש הבא. השופטים דחו שתי עתירות נגד צווי ההריסה: האחת של תושבי הכפר עצמו, והשנייה – של הורי התלמידים הבאים מקהילות בדואיות סמוכות.

השופט נועם סולברג, המתגורר בהתנחלות אלון שבות, כתב בהכרעת הדין כי המבנים "נבנו שלא כחוק, ואין עילה להתערב במימוש צווי ההריסה שהוצאו להם". שרי הממשלה הימנית והגזענית יכולים להיות רגועים: אין באמת צורך בפסקת ההתגברות נוכח ההתקרנפות המואצת של בית המשפט העליון.

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב