על מצבן העגום של קיצבות הילדים

מאת אפרים דוידי

בעמוד השער בגיליון "זו הדרך" שפורסם השבוע נכתב, בעקבות פרסום דו"ח מבקר המדינה, כי למשפחות רבות בישראל אין הכנסות מספיקות לכיסוי הוצאות המחייה, ובכלל זה – המזון. כדאי להתעכב ולדון באחד המרכיבים שאמורים למנוע העמקת העוני בקרב המשפחות: קיצבות הילדים. אלה קוצצו בצורה דרמטית בשנה האחרונה. זאת, במדינה בה אחד מכל שלושה ילדים הוא עני (ובקרב ילדים ערבים – שניים מתוך כל שלושה). הקיצוץ האחרון, המצטרף לעשור של קיצוצים בקיצבות הילדים, הוביל להידרדרות רבבות ילדים נוספים למעגל העוני.

2014-04-17_192845

אירוע מחאה נגד קיצוץ הקצבות שנערך בשבוע שעבר בבארשבע (צילום: מטה המאבק)

להלן כמה נקודות למחשבה:

קיצבת הילדים בישראל נמוכה מאשר ביתר המדינות המפותחות, ואת המעט שיש – מקצצים. זו אחת הסיבות המרכזיות לכך ששיעור הילדים העניים בישראל הוא 33%, לעומת 12% במדינות המפותחות האחרות.

בשנת 2001, בטרם נכנס נתניהו לתפקיד, הקיצבה הממוצעת לילד עמדה על 321 שקל, וכעבור חמש שנים – ירדה לכ-180 שקל. בשנת 2009, כשנתניהו היה כבר ראש ממשלה, הקיצבה הצטמקה ל-152 שקל. בשנה שעברה, בסיועו של שר האוצר יאיר לפיד, היא הגיעה לשפל של כל הזמנים: 140 שקל בלבד.

המשפחות מרובות הילדים נפגעו קשה מהקיצוץ האחרון. על פי חישובים שנערכו במוסד לביטוח לאומי, משפחה ובה 5 ילדים, איבדה כ-440 שקל הכנסה לחודש, שהם יותר מ-5,000 שקל בשנה. בניגוד לדימוי שמטפחים חסידי הגישה הכלכלית נוסח נתניהו, בין אלו המסתמכים על קיצבות הילדים נמצאים עובדים שכירים רבים. כתוצאה מכך שיוקר המחייה גדל, ואילו השכר נותר נמוך, משפחות רבות בהן יש מפרנס אחד ואף שני מפרנסים – הופכות תלויות בקיצבות לשם גידול ילדיהן.

יצוין כי יממה לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה (8.4), הפגינו עשרות סטודנטים, פעילים חברתיים ומרצים מהמחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בןגוריון במדרחוב שבמרכז בארשבע. זאת, במחאה על הקיצוץ בקיצבות הילדים. המחאה נערכה ביוזמת הפורום לצדק חברתי באוניברסיטה והמוקד לביטחון תזונתי ולמאבק ברעב. במהלך המחאה, חתמו עוברים ושבים על עצומה שכותרתה "מחזירים את הקיצבות לילדים עכשיו". בין דרישות העצומה: להחזיר את הקיצבות לרמתן לפני אוגוסט 2013, להחזיר את 2.7 מיליארד שקל שנגזלו מקיצבותהילדים למשפחות הזכאיות, ו-"להפסיק את מסע ההסתה נגד זכויות הילדים על רקע גודלה של משפחה, מוצאה ודתיותה". בין השלטים שנשאו המפגינים בלטה הסיסמא "לוקחים מהילדים ומעבירים לטייקונים", וכן סיסמאות בגנות שר האוצר יאיר לפיד ומפלגתו "יש עתיד".

אפרים דוידי

הרשימה פורסמה בגיליון השבוע של "זו הדרך"