על מה החגיגה ביום העצמאות? ישראל משועבדת לאינטרסים של ארה"ב ומשעבדת את העם הפלסטיני

סבב הדמים בגבול עם רצועת עזה, שנסתיים בהפסקת אש ביום שני השבוע (6.5) ושגבה את חייהם של 27 פלסטינים וישראלים – הוא הוכחה נוספת לשעבודה של מדינת ישראל למפעל הכיבוש וההתנחלויות (ר' עמ' 8 בגיליון השבוע של "זו הדרך").

זה יותר מעשור חוסמת ממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו כל התקדמות לשלום ומטילה מצור על רצועת עזה, נוסף למדיניות הסיפוח הזוחל של הגדה המערבית.

2019-05-08_190346

מיליטריזם, כיבוש ושעשועים: כרזת אירועים בגוש עציון שבשטחים הפלסטינים הכבושים

נתניהו בונה על פיצולה של ההנהגה הפלסטינית ועל היוהרה בדבר "ניהול הסכסוך", הנתקלת שוב ושוב במציאות הקשה של עם פלסטיני המסרב לרקוד לפי חלילי נתניהו והימין הקיצוני.

ערב יום העצמאות ה-71, מצויה ישראל במלכוד כפול: היא משעבדת את העם הפלסטיני והיא עצמה משועבדת לאינטרסים הגלובליים של האימפריאליזם האמריקאי.

אין לזלזל בתלות שפיתחה ישראל, עוד בשנות ה-50 של המאה הקודמת, בארה"ב. תלות זו נסמכת על קונצנזוס ציוני מקיר לקיר: ממרצ בשמאל ועד לבית היהודי בימין. אין מפלגה ציונית הסבורה שעצמאותה הפוליטית והכלכלית של ישראל היא יעד ראוי להשגה.

בקרב רבים מבין הנאבקים בכיבוש התנחלה במשך שנות דור האשליה שמדיניות הסיפוח של ממשלות ישראל מנוגדת כאילו לאינטרסים הגלובליים של ארה"ב, ובייחוד לאינטרסים האמריקאים במזרח התיכון. טופחה הציפיה כי "ארה"ב תסדר" או לכל הפחות "תרסן". אך ארצות הברית אינה חותרת להסדר ואינה מרסנת. ממשל טראמפ צפוי להודיע (בקרוב?) על פרטי "עסקת המאה". האחרונה איננה יותר ממתן גושפנקה אמריקאית להנצחת הכיבוש, כפי שלימדו העברת השגרירות לירושלים וההכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן הכבושה.

ישנם הסבורים שנתניהו הוא הסולל לטרמאפ את דרכו.  בפועל מדובר בשותפות אינטרסים, בה האינטרס העליון הוא זה האמריקאי, מולדתו האמתית של נתניהו. בשנה האחרונה, ועל רקע מלחמת הסחר שמנהלת ארה"ב נגד סין, הממשל אף מכתיב לישראל עם מי לסחור ומי רשאי להשקיע בישראל.

למרות שמשקלו של המשק הישראלי הוא פחות ממחצית האחוז של המשק העולמי (0.5%!), ישראל מדורגת במקום ה-17 בהשקעות הזרות בארצות-הברית. בעלי הון ישראלים השקיעו בארה"ב בשנתיים האחרונות כ-39 מיליארד דולר.

ישראל היא גם שותפת הסחר השנייה בגודלה של ארה"ב במזרח התיכון, ומדורגת במקום ה-24 בעולם במדד זה. אשתקד הסתכם היקף הסחר בין שתי המדינות בכ-50 מיליארד דולר. לכן, זו אהבה שתלויה בדבר: האינטרסים של החברות הרב-לאומיות האמריקאיות ובעלי ההון – כאן ושם. ישראל תשיג עצמאות אמתית בשילוב מאבק בכיבוש, מערכה ממושכת באימפריאליזם ושינוי חברתי-כלכלי מן היסוד.

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"