על חקירתו המאולצת של ראש ממשלת ישראל בנימין נהנתניהו

חוקרי משטרה הגיעו אמש (שני) למעונו הרשמי של ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לחקור אותו באזהרה בחשדות לקבלת טובות הנאה מבעלי הון. לפי הדיווחים, נתניהו, אשתו ובנו, קיבלו באופן קבוע 'מתנות' מבעלי הון כמו רון לאודר ואחרים, שהגיעו לסכומים של מאות אלפי שקלים. כמובן ש'קבלת מתנות' היא מילה מכובסת בה משתמשים בתקשורת לעבירת שוחד, מפני שלפי פסיקת בית המשפט העליון, מעניק מתנות הוא משחד הפועל לפי העיקרון של 'שלח לחמך'.

2017-01-03_202836

וזו לא מכבסת המילים היחידה בפרשייה של חקירת נתניהו. עד לאחרונה הראיות שאספה המשטרה התקבלו הספיקו ליועץ המשפטי לממשלה רק ל'בדיקה'. אביחי מנדלבליט, שהיה, כזכור, מזכיר ממשלת נתניהו עד שנכנס לתפקידו החדש, השתהה עם פתיחת החקירה בעניינו של נתניהו עד לשבוע שעבר. 'בדיקה' היא בדיה שאינה קיימת בחוק הישראלי, המאפשרת לגורמי אכיפת החוק לבחון עבירות פליליות בלי ההשלכות החוקיות של חקירה באזהרה – ובלי לעשות יותר מדי רעש מהשחיתויות הפושות בשלטון. אך כנראה שגם למנדלבליט, משרתו הנאמן של נתניהו, כבר לא נותרה ברירה.

חקירת השוחד עליה נחקר נתניהו השבוע אינה אפילו הפרשיה החמורה ביותר בה הוא נחשד ראש הממשלה. נכון לכתיבת שורות אלה טרם התפרסמו פרטי החקירה 'הגדולה', אך לפי פרשנים פוליטיים רבים, מדובר בשערורייה חמורה שעשויה להוביל לסיום כהונתו של נתניהו.

עוד חזון למועד. נתניהו פעל באופן מחושב במהלך כהונתו ארוכת השנים לרפד את מערכת אכיפת החוק והמשפט באנשים בעלי נאמנות אישית כלפיו וכלפי משפחתו. עכשיו נראה האם יצליחו  אלה במשרד היועמ"ש  והפרקליטות   להוציא   את   נתניהו מהתסבוכת אליה נקלע, או שבעקבות שורת הפרשיות הבלתי נגמרת, הם יאלצו לגבש כתב אישום ולפטור את אזרחי ישראל משלטונו ההרסני. כך או כך, חשוב לציין כי בסביבה פוליטית מתוקנת, הקרבה הפתולוגית של נתניהו לבעלי הון, אותה לא מכחישים בסביבתו כלל – אדרבא, זה מקור לגאווה –  מסמלת את עומק השחיתות המערכתית שבקשרי ההון שלטון בישראל. ממשלות נתניהו משרתות את בעלי ההון בעקביות – בהתאם לחוק או נגדו – ולכן הוא צריך ללכת.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב