על חודם של שני קולות: החוק להגנת החופים של ח"כ חנין נדחה בקריאה טרומית

הכנסת הפילה אמש (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח״כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) ועשרות ח״כים נוספים, לתיקון חוק החופים, שמטרתו לחייב בחינה מחדש של כל תכניות הבנייה בחופי ישראל שקיבלו היתר לפני שנת 2004. הצעת החוק נדחתה ברוב של 42 ח"כים שהתנגדו להצעה, לעומת 40 שתמכו. ח"כ חנין, יוזם הצעת החוק אמר בתום ההצבעה: "הציבור יזכור מי עמד היום לצידו ומי עמד לצד אינטרסים שפוגעים בו. נמשיך להיאבק".

2017-07-20_201836

17 אלף אזרחים חתמו על עצומה למען תיקון חוף החופים. ח"כ חנין, אתמול, ליד הכנסת (צילום: זזים)

ח"כ חנין תקף מעל בימת הכנסת את ממשלת הימין ואת הקואליציה: "חברי הכנסת הצביעו היום לא רק נגד החופים, אלא גם נגד הציבורכך נראית ממשלה רקובה. האינטרס הציבורי נדחה הצידה, והאינטרסים הפרטיים של בעלי ההון, הנדל"ניסטים והקומבינטורים גוברים על האינטרס הציבוריחצי שנת ההתארגנות שהממשלה ביקשה היא תקופת התארגנות לנדל"ניסטים. אתם רוצים לתת להם את ההזדמנות לנצל את חצי השנה הקרובה כדי לייצר נזקים בלתי הפיכים לחופי מדינת ישראל".

ח"כ חנין הדגיש לאחר ההצבעה במליאה, כי "למרות זאת, אנחנו נמשיך לראות כאן מאבקים ציבוריים חזקים ומוצלחים שדורשים הגנה על כל חופי הים, ממש כמו בפלמחים ובאכזיב", קרא ח"כ חנין. "נמשיך להיאבק עד שנעצור את ההפקרות הנדל״ניסטית ונמנע את הנזק הכבד והבלתי הפיך שעלול להיגרם לסביבה החופית".

חוק השמירה על הסביבה החופית (חוק החופים), שנחקק בשנת 2004, לא חל באופן רטרואקטיבי. מסיבה זו, עדיין מאיימות על החופים בישראל למעלה מ-50 תכניות בנייה שאושרו לפני שנת 2004, חלקן קיימות עוד מתקופת המנדט. התיקון המוצע לחוק, שנוסח בסיוע ארגון 'אדם, טבע ודין', מחייב בחינה מחדש של כל תכניות הבנייה הישנות לפי הסטנדרטים התכנוניים והסביבתיים המתקדמים שנקבעו בחוק החופים המקורי.