על השביתה בכרמלית: שיחה עם החשמלאי לוטן רז חבר ועד העובדים

לוטן רז, חבר ועד עובדי הכרמלית, מועסק ברכבת התחתית החיפאית כחשמלאי בשש השנים האחרונות. רז, כדבריו, הוא חיפאי כבר כמה שנים טובות ואב לילד בן חמש. שוחחתי עמו השבוע בנושא המאבק המתמשך של עובדי ועובדות הכרמלית, שפצחו בחודש שעבר בשביתה שנכנסה לשבוע הרביעי שלה.

2019-04-30_201259

עובדי הכרמלית התאגדו לראשונה ביוני 2011. 14 עובדים בסך הכל נמנים עם הכרמלית, מתוכם שתיים הן עובדות מטה במשרה חלקית; היתר הם נהגים, טכנאים ומנהלי משמרת. "כשהכרמלית נפתחה ב-1992, מועסקיה זכו בתנאים טובים יחסית למשק. עם הזמן התנאים נשחקו והתקרבו מאוד לשכר מינימום", מסביר רז.

תהליך של משא ומתן ממושך לא הניב הסכמות מצד ההנהלה והעירייה. "העירייה התנגדה בכל תוקף להסכם קיבוצי בכרמלית", מספר רז. "הכרמלית היא תאגיד עירוני, כאשר כל הניסיון של התאגידים העירוניים הוא להחליש את העובדים בעירייה ולהעסיק כוח עבודה זול יותר. העירייה התנגדה בתוקף להסכמים קיבוציים בתאגידים עירוניים בכלל; לא רק בכרמלית".

לאורך המשא והמתן בן כמעט שש שנים, עמדו מכשולים רבים בפני העובדים: הכבל המחזיק את הרכבת נקרע, ובמשך התיקונים נרשמה השבתה בת חמישה חודשים. בתווך, הנהלת העירייה ניסתה להפריט את הכרמלית. למהלך זה התנגדו העובדים ויצאו למאבק ציבורי שמנע את ההפרטה.

בינואר 2017, הגיעו העובדים והעירייה להסכמות, אך שוב נשתבשו העניינים: "לאחר שביתה קצרה הגענו להסכמות סופיות, אך בתחילת פברואר הכרמלית נשרפה. הדירקטוריון סירב לאשר את ההסכם בגלל השריפה". לאחר שיקום ולקראת פתיחה מחודשת של הקו, קיבלו העובדים הבטחות ממנכ"ל העירייה שיאשר את ההסכם, אבל הוא לא עמד במילותיו. "רק לאחר איומי שביתה הוא עמד בהבטחתו להעביר את ההסכם לממונה על השכר באוצר, שאמון על אישור כל הסכם במגזר הציבורי".

באוקטובר 2018 הועבר ההסכם לאוצר. מאז שני הצדדים במשא ומתן אינטנסיבי, אולם הממונה על השכר מסרב לאשר את ההסכם. "אנשי האוצר מעלים בכל פגישה דרישות חדשות, גזירות חדשות והתנגדויות נוספות להסכם. ויתרנו וויתרנו, אבל כבר אי אפשר להמשיך לוותר. ההסכם שהוצע לנו היה ברמה של פגיעה בתנאים הקיימים כיום – למשל פגיעה בתשלום ימי מחלה, ביטול פיצוי עבור משמרות בסופי שבוע, ביטול התשלום עבור מקלחת בסיום המשמרת ועוד. לא הייתה לנו ברירה אלא לצאת לשביתה".

עובדי הכרמלית שובתים במשך שעתיים בבוקר ושעתיים בצהריים. רז: "אנחנו ממשיכים כי אין לנו ברירה, ומקווים לתגובה מהירה וברורה יותר מצד העירייה והאוצר כדי למנוע את המשך השביתה. כרגע נראה שהם בשלהם".

שאלתי לגבי החלפת ראש העירייה בחיפה וכיצד השפיעה ההחלפה על מאבק העובדים (אם בכלל). "הבחירה בעינת קלישרותם על פני יונה יהב יצרה סיטואציה מעניינת", מסביר רז. "יש דינמיקה שהיא עדינה מאוד וקשה לבטא אותה בדפוס. אבל אנחנו מזהים איתותים מצד העירייה לרצון לשתף פעולה ולקדם את ההסכם. הם עוד לא הטילו את כל משקלם על האוצר, אבל אין ספק שאנשי ההנהלה החדשה נכונים לדבר איתנו.

"ראשת העירייה פגשה אותנו ויש לנו קשר עם הלשכה שלה. הדירקטוריון החדש מדבר בשפה חיובית הרבה יותר כלפי העובדים. אני מקווה שנראה שינוי של ממש. העירייה החדשה, בשונה מזו הקודמת, טוענת שהיא בעד הסכמים קיבוציים בתאגידים העירוניים ולא מתנגדת להם".

אתגר גדול של כל שביתה, על אחת כמה וכמה בתחבורה הציבורית, הוא לדברר אותה לציבור ולגייס אותו למענה, ולא למען המעסיקים וההון. "התגובות מהציבור מגוונות, כמו בכל שביתה, אבל הגישה בקרב רוב הנוסעים היא חיובית כלפינו וכלפי המאבק שלנו", מספר רז. "אנחנו עומדים יוםיום בתחנות ומדברים עם הנוסעים. קיימת הבנה לדרישות שלנו ולצורך שלנו לשבות".

קבוצת תושבים מודאגים אף יצרה מסגרת תמיכה מאורגנת וקיימה הפגנת תמיכה בעובדים בחודש שעבר. כמו כן, הוקמה קבוצת פייסבוק בשם "חיפאים למען עובדי הכרמלית". עם זאת, מסתייג רז: "כמו בכל שביתה, היום עושים הכל כדי להשניא את העובדים על הציבור. יש אוכלוסייה שכועסת, וזה מובן לגמרי ששביתה גם פוגעת בציבור במובן מסוים. לכן אנו מפעילים קבוצת וואטסאפ, שבה מעדכנים את הנוסעים בשעות השביתה כדי שאנשים ייפגעו פחות במידת האפשר. הקבוצה הולכת וגדלה ויש הצטרפות ברמה יומיומית".

יוסף לאור

הריאיון עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב