על הקשר בין סביבה למעמד: בעל ההון מרוויח וכל היתר מפסידים

בשאילתא דחופה שהגיש ביום רביעי האחרון במליאת הכנסת, חשף ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), יו"ר שדולת הבריאות הציבורית, כי הנהלת הקונצרן המופרט כימיקלים לישראל (כי"ל) שבבעלות עידן עופר מסתירה מהכנסת נתונים על תחלואה בסרטן בקרב עובדי מפעל רותםאמפרט שבנגב. לדברי ח"כ חנין: "ב-26 ביוני 2015 נדרשה הנהלת חברת כי"ל להעביר לידי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת נתונים על תחלואת סרטן בקרב עובדי מפעל רותםאמפרט. היא טרם עשתה זאת, גם לאחר פניות חוזרות ונשנות של הוועדה".

2016-02-13_200055

ידיעה שפורסמה בעיתון "דבר" לפני 29 שנה

עוד אמר ח"כ חנין, כי "ישנה גם סכנה גדולה לבריאותם של 55 אלף אנשים, יהודים וערבים, בסביבות ערד, כתוצאה מהקמת מכרה פוספטים. לכן הנתונים על אודות תחלואה בסרטן בקרב עובדים בעקבות חשיפה לפוספטים הם כל כך חשובים. מנתונים שהוצגו בפני הוועדה עולה, כי בארה"ב יש תחלואת עובדי מכרות פוספטים בסרטן גבוהה פי 2.5 מאשר בכלל האוכלוסייה. אנחנו מכירים נתוני תחלואת סרטן בקרב עובדים גם ממקומות אחרים בארץ, למשל במתקן התפזורת בנמל אשדוד, שם חלו עובדים כתוצאה מחשיפה לפוספטים, וקיבלו בעקבות כך פיצויים גדולים. לכן, העובדה שחברת כי"ל נמנעת מלספק תשובות לוועדה, למרות דרישות חוזרות, מעוררת סימני שאלה רבים. אי אפשר להגיד שכריית פוספטים היא טובה ובריאה, אם לא מספקים את הנתונים המינימליים".

יצוין שהשאילתא הוגשה לשר הבריאות, אך הועברה משום מה לשר הכלכלה. מחזיק תיק הכלכלה הוא ראש הממשלה נתניהו, ומי שהשיב מטעמו בדיון היה ח"כ יריב לוין, המשמש כשר המקשר בין הממשלה לבין הכנסת.

מה יש לכי"ל להסתיר? מה שיש לבז"ן (בתי הזיקוק) במפרץ חיפה להסתיר? ומה הקשר בין כי"ל, בז"ן ומכרה הפוספטים שעלול לגרום למקרי סרטן רבים נוספים וגם לגירושם של מאות תושבים ערביםבדואים היושבים על אדמות אלה? – כול העסקים האלה הם בבעלות איש אחד: איל ההון (ותושב לונדון!) עידן עופר.

אלפים סובלים ממחלות קשות ועוד יסבלו בגלל תאוות בצע של בעל הון אחד. עובדה זו מלמדת ששאלת הסביבה היא שאלה אקולוגית, כלכלית ופוליטית, אבל קודם כל שאלה מעמדית. בפגיעה מתמדת בסביבה לשם הצבר הון, יש המפסידים ויש המרויוחים. במקרה שלנו: רבבות משלמים וישלמו במשך עשרות שנים בבריאותם ואפילו בחייהם, ורק אחד, עידן עופר, אמור להרוויח.

כהמערכה למען הסביבה היא מערכה מעמדיתפוליטית. ככזו היא צריכה לעניין לא רק את תושבי השכונות בהן עולה בהתמדה מספר החולים (והמתים!) ואת תושבי ערד והפזורה הבדואית. זו סוגיה מעמדית שעל ההסתדרות, כתנועה חברתית וכאיגוד מקצועי הגדול במדינת ישראל, לצרף לסדר יומה. הנוסחה היא פשוטה: יותר קפיטליזם שווה זיהום מוגבר. פחות זיהום שווה יותר חיים.

הרשימה תתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב