על דבריה הזכורים לרע של ענת וקסמן

כאשר מקשיבים לדבריה של ענת וקסמן, הזכורים לרע, יש לשאול עצמנו אם מדובר בדעות שאדם בר-דעת יגדירן כדעות שמאליות. יש מי שהקשיבו לדברים שאמרה, אולם לא זיהו כי החיקוי הנלעג שביצעה, תוך הגזמת מבטא מזרחי, הוא עצמו גילוי מובהק של גזענות. הגברת וקסמן האשימה את המזרחים-הימנים בכך, שכאשר ביבי אומר את המילה "ערבים", הם יוצאים מ-"החורים שלהם" ומצביעים.

2015-04-22_170404

דוד בן-גוריון היה מרוקאי? בן גוריון כפי שצולם באוניברסיטת איסטנבול באוקטובר 1912 (צילום ארכיון)

 

האם שאלה עצמה וקסמן מי זו אותה מפלגה, הנחשבת בשיח בישראל "מפלגת שמאל", אשר שיכנה את המזרחים ב-"חורים שלהם"? מדוע מקומות אלה עדיין נחשבים "חורים"? כאשר היא מייחסת להם גזענות ונבערות, מי הפך אותם לאוכלוסייה נבערת? ויתר על כן, כאשר היא מפנה אליהם אצבע ומאשימה אותם בגזענות – יש לשאול, האם אותם אנשים הם אלה שקובעים ומוציאים לפועל את המדיניות הממשלתית הגזענית? האם הם הקובעים את התקציבים, ומחליטים על בסיס מה יחולקו? האם אלה הם האנשים שקבעו את דמותה של המדינה עם היווסדה?

וקסמן טוענת, כי דווקא אותה קבוצה ישראלית אשר מודרת, באופן היסטורי, בשל מוצאה ממדינות ערב, ובשל זיקתה לשפה ולתרבות הערבית לגווניה – היא זו שאשמה בגזענות כלפי הערבים-הפלסטינים בישראל. כמעט שהסקתי מדבריה, כי מוצאו של בן-גוריון הוא מרוקאי. מזל שאני עוד קצת יודעת היסטוריה.

חנה אלבג

 

הרשימה פורסמה בגיליון השבוע של "זו הדרך"