עיתונאי מצרים קוראים לשביתה; המשטר פועל נגד האיגודים העצמאיים

משטרת מצרים פשטה ביום ראשון האחרון על משרדי איגוד העיתונאים במרכז קהיר ועצרה שני עיתונאים שמתחו ביקורת על משטרו של הנשיא הגנרל עבד אלפתאח אסיסי. כך דיווח העיתון "אל אהרם". באיגוד העיתונאים מסרו כי מדובר בצעד חסר תקדים "אפילו בעת משטרו של מוברכ המשטרה לא פשטה על ביתם של העיתונאים".

2016-05-03_200459

הפגנת עיתונאים, אתמול, ליד איגוד העיתונאים בקהיר (צילום: אל אהרם)

כוחות הביטחון המצריים מנסים מזה שבועיים לדכא את גילויי המחאה שפרצו ב-15 באפריל, אז יצאו אלפי מפגינים לרחובות למחות על החלטת הנשיא אסיסי למסור שני איים טיראן וסנפיר לידי סעודיה. מסירת האיים בוצעה כחלק מהידוק היחסים בין שתי המדינות ונכונות סעודיה להעביר מיליארדי דולרים לידי מצרים. בעקבות הפשיטה, ביום ראשון הלילה ערכו עיתונאים שביתת שבת בתוך משרדי איגוד העיתונאים ובמהלכה פרצו שוטרים לתוך המקום ועצרו שני עיתונאים שעבדו באתר האופוזיציה אחד מהם הוא עורך האתר. יצוין שהנהגת איגוד העיתונאים קראה אתמול לכל העיתונאים במדינה לפתוח בשביתה ללא הגבל זמן עד ששר הפנים יתפטר מתפקידו, וקראה לעיתונים להשחיר את העמוד הראשיים שלהם. עוד דורשים באיגוד לשחרר את שני העיתונאים שנעצרו: עאמר באדר ומחמוד אלסאקה המואשמים ב"הפצת ידיעות שקריות" ו"קשירת קשר נגד החוקה".

כאמור, נשיא מצרים אסיסי סופג בשבועות האחרונים ביקורת קשה בעקבות החלטתו למסור לסעודיה את שני האיים הלא מיושבים שבים האדום ועל רקע המצב הכלכלי הקשה שלא מראה סימנים לשיפור. בשבוע שעבר המשטרה עצרה כמאה בני אדם, בעיקר פעילי זכויות אדם, אנשי שמאל ועיתונאים, נעצרו בפשיטות ליליות לפני ההפגנות המתוכננות ועוד 237 בני אדם נעצרו במהלך ההפגנות עצמן, חלקם גם בעיר גיזה — כך דיווחו ארגוני זכויות האדם במדינה. בהפגנה, שנשמעו בה קריאות להפלת הממשלה, הזכירו את ההתקוממות המצרית שהביאה ב-2011 לנפילת שלטונו של חוסני מוברכ.

יצוין שללא קשר עם המחאות האחרונות ברחובות, המשטר פועל במקביל נגד האיגודים המקצועיים העצמאים שצמחו בשנים האחרונות ועמדו במרכזן של שביתות, הפגנות ועצרות המוניות בחמש השנים האחרונות תחת כל משטר. בין היתר, נציגי הממשלה שללו בשבועות האחרונים את רישיונם על האיגודים העצמאיים. החלטה זו הפכה אותם לבלתיחוקיים בניגוד לנאמר על חופש ההתאגדות בחוקה המצרית. האיגודים מייצגים כ-800 אלף עובדים.