עיתונאים טורקים נשלחו לכלא כי גילו ששירותי המודיעין מעבירים נשק ותחמושת לדאע"ש

העורך הראשי של העיתון היומי הטורקי "ג'ומהורייט", ז'אן דונדר, וכתב העיתון באנקרה, ארדם גול, נעצרו ביום חמישי בגין "חברות בארגון טרור, ריגול וחשיפת מסמכים מסווגים" – כך דווח בעיתון הקומוניסטי "אוורנסל" הרואה אור באיסטנבול. על פי הדיווח, האישומים הצפויים עשויים להוביל לעונש מאסר עולם. השניים נעצרו במסגרת חקירה שנפתחה לאחר שבחודש מאי האחרון פרסם העיתון תיעוד של משלוח נשק שהעבירה סוכנות הביון הטורקית לסוריה.

2015-11-30_193856

מחאות בפתח מערכת העיתון בעקבות מעצרם של העורך הראשי של העיתון היומי הטורקי "ג'ומהורייט", ז'אן דונדר, וכתב העיתון באנקרה, ארדם גול (צילום: אוורנסל)

לטענת הממשל הטורקי, השיירות שתועדו נשאו סיוע הומניטרי למיעוט הטורקמני בצפון סוריה. "בהתחלה הממשלה הגיבה ואמרה, 'לא, אין שום דבר כזה, זה היה סיוע'", סיפר דונדר, "אז נחשף שהיו שם כלי נשק, והם אמרו שהם היו מיועדים לטורקמנים, ואז סגן ראש הממשלה טורול טורקש אמר 'אני נשבע לאל שזה לא היה מיועד לטורקמנים. מאוחר יותר, הטורקמנים אישרו שהם כלל לא קיבלו נשק". הנשיא רג'פ טייפ ארדואן הגיש באופן אישי את התביעה, והבטיח "לעקוב מקרוב אחר התיק".

העיתונאים דוחים מכל וכל את הטענות נגדם בדבר ריגול ובגידה במדינה, וטוענים כי "בסך הכול עשו את עבדותם העיתונאית". אולם ראש הממשלה אחמט דאווטאולו טען כי "זה לא עניין של אף אחד" מה הכילו המשאיות, והבהיר: "זהו מעשה בוטה של ריגול". שני העיתונאים קראו בשבת במכתב ששלחו מבית הכלא בסילוורי, לבכירי האיחוד האירופי "לא להתפשר בנוגע למצב זכויות האדם וחירויות האזרח בטורקיה". זאת, ערב ועידה אירופיתטורקית בנוגע למשבר הפליטים, שבמהלכה נחתם הסכם בין הצדדים הכולל הטבות שיועברו לממשלה הטורקית. אתמול ובשבת הפגינו אלפים באיסטנבול נגד מעצרם של שני העיתונאים. זאת על פי קריאת איגוד העיתונאים.

כמו כן אלפי בני אדם הפגינו במוצאי שבת בכיכר טקסים באיסטנבול לאחר שפעיל למען זכויות הכורדים נורה מוקדם יותר למוות בדרוםמזרח טורקיה. לפי עדי ראייה, השוטרים הגיבו בזרנוקי מים וגז מדמיע על מנת לפזר את המפגינים. הפעיל שנרצח שבת הוא עו"ד טאהר אלג'י, ראש לשכת עורכי הדין במחוז דיארבקיר. מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) כינתה הריגתו של המשפטן "התנקשות מתוכננת" וקראה לאנשים לצאת ולהפגין. הנרצח היה בתהליכים של העמדה לדין בעקבות אמירתו כי ארגון המחתרת הכורדית "מפלגת הפועלים של כורדיסטן" (PKK) אינו ארגון טרור כפי שטוענת הממשלה. עם זאת, הוא הדגיש כי הוא מגנה את אלימות. עדי ראייה אמרו כי אלג'י נורה למוות בשעה שדיבר עם עיתונאים על צריח היסטורי שניזוק בקרבות כמה ימים לפני כן. "ברגע שהסתיימה הצהרתו נורה מטר של קליעים לעבר הקהל", אמר פעיל מפלגת העמים כדור בודד פגע בראשו של אלג'י". לדבריו עוד 11 בני אדם נפצעו.

עוד על מחאות העיתונאים בעקבות מעצרם עמיתיהם (בטורקית):

http://www.evrensel.net/haber/266167/gazetecilere-ozgurluk-platformu-tarihe-kara-bir-leke-daha