עיני הולך אבל השיטה נשארת

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הודיע בשבוע שעבר (5.11) על כוונתו לפרוש מהתפקיד בו כיהן שמונה שנים. עיני נפגש עם ראשי סיעות הקואליציה בהסתדרות, שם הודיע על החלטתו להתפטר בראשית חודש פברואר 2014. בישיבת הנהגת ההסתדרות, הודיע עיני גם על כוונתו להמליץ בפני בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) כי יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד אבי ניסנקורן, ימונה ליו"ר ההסתדרות הבא.

2013-11-09_161522

עיני מרים ידיים (צילום ארכיון: אל אתיחאד)

פרישתו של עיני מגיעה בעיתוי תמוה. רק לפני שנה וחצי, במאי 2012, נבחר מחדש לתפקיד יו"ר ההסתדרות. "מיציתי", אמר עיני לעיתונאים, ובקרב ראשי ועדי עובדים ועובדים רבים החברים בהסתדרות – נשמעה אנחת רווחה. שמונה שנות הכהונה של עיני בראשות ההסתדרות יזכרו כשמונה שנים של נסיגה בזכויות עובדים וכרסום בחלקם בעוגת ההכנסות.

על פי מרכז אדוה, העשור האחרון היה טוב למעסיקים: בין 2002 ל-2012 גדלה ההכנסה הלאומית ב-46%, אך בעוד שחלקם של העובדים גדל ב-35%, חלקם של המעסיקים גדל ב-160%. העמקת הפערים בין עובדים למעסיקים אינה אחריותו הבלעדית של עופר עיני או של השר עמיר פרץ, קודמו של עיני בתפקיד, אשר "המליך" אותו לתפקיד היו"ר. זו תולדה ישירה מהמדיניות הניאוליברלית של ממשלות ישראל בראשות העבודה, הליכוד או קדימה. אבל לא ניתן היה להגיע אל תוצאות הרות אסון מהסוג הזה – ללא סיועו של עיני, שאפילו התגאה בחלקו בהקמת "ממשלת האחדות" של נתניהו, ברק וליברמן.

"שיטת עיני" לניהול ענייני העובדים, עומדת על שלושה עקרונות: שחיקת שכר; מניעת סולידריות עם עובדים הנאבקים על זכויותיהם ותמיכה במדיניות הממשלתית הניאוליברלית, הגורסת הפרטה והעמקת פערים. ביטוי לכך הם עשרות הסכמי העבודה שנחתמו בשנים האחרונות, ברמות הארצית והענפית, בהם לא הושגו כלל תוספות. יתרעלכן, עיני חסיד גדול של "השתתפות בנטל". קרי: ויתור העובדים על השכר "בגלל המצב". זהו, כמובן, ניסיון לסחוט עוד כמה טיפות מהלימון הסחוט ממילא הקרוי שכר העובדים בישראל.

עבור יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', "שיטת עיני" היא מושלמת: "שנות כהונתו של עופר עיני הן שנים חשובות, שבאו אחרי תקופה ארוכה של היחלשות העובדים. נגד כוחות גדוליםחל חיזוק במעמדם של רבים מהעובדים", מסרה לעיתונאים המופתעים. הגדילה לעשות יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון. היא אמנם האשימה את עיני ש"הפך את ההסתדרות מארגון שמטרתו היא להגן על העובדים ועל זכויותיהם, לגוף עם אג'נדה אינטרסנטיתעסקית, שעסוק בפרוטקציוניזם וקומבינות". אך היא "שכחה" לציין שסיעת מרצ בהסתדרות היא חלק מאותה קומבינה. חברי מרצ היו שותפים, יחד עם חד"ש, בניסיון להקים אופוזיציה לוחמת לעיני בבחירות האחרונות להסתדרות. אך מיד לאחר הבחירות – הם הצטרפו, ללא כל נקיפות מצפון, לקואליציה של עיני.

יורשו המיועד של עיני, אבי ניסנקורן, הוא אחד ממובילי השיטה הזו. על מנת להכשילה, יש להציב חלופה מעמדית, ולקיים מיד בחירות ליו"ר ההסתדרות במקום עיני.

אפרים דוידי

המאמר עומד מתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב