עובד ארעי? זה לא עובד

שמעון פרג'ון, יו"ר הוועד הארצי של עובדי הדואר, בראיון ל-"זו הדרך": "משרד האוצר מוביל מגמה של הרחבת הפערים הכלכליים וריסוק העבודה המאורגנת. לא נאפשר לזרוק 1,500 עובדים, ולהחליפם בעובדים ארעיים"

 

בול חדש שהנפיק השירות הבולאי בשבוע שעבר, מציג דימוי צבעוני של המגדלים רבי-הקומות של תל-אביב. ימים ספורים לאחר הנפקת הבול, צעדו אלפי מפגינים מתחת לאותם מגדלים – מרחבת מוזיאון תל-אביב ועד לבניין קריית הממשלה – במחאה על הכוונה לפטר 1,500 עובדי דואר ישראל, ולהחליפם בעובדים המוגדרים "ארעיים".

2014-09-14_210549

(צילום: דניאל בר און)

הפגנה גדולה זו הצטרפה לשורה של מחאות והשבתות של סניפי דואר בערים שונות בארץ, שהחלו לפני כשלושה שבועות. בין היתר, הפגינו העובדים מול ביתו של שר האוצר, יאיר לפיד, וכן מול משרד האוצר.

יצוין כי יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אינו שולל עקרונית את ההפרטה, אלא רק מוחא על כך שזו נעשית ללא תיאום עמו. בוועידת "כלכליסט" אמר (2.9) כי ההסתדרות לא תמנע דיון ב-"רפורמה מבנית", וכי אפשר להגיע ל-"רפורמה" שתהיה "טובה למשק וטובה לצרכנים, אבל לא בשליפות".

לאחר ההפגנה הגדולה שהתקיימה בתל-אביב (11.9), שוחח יו"ר הוועד הארצי של עובדי הדואר, שמעון פרג'ון, עם "זו הדרך", ומתח ביקורת קשה על יחסה של הממשלה. "הפגנת האלפים שהתקיימה היום ביקשה לבטא מחאה ולהשמיע קול זעקה על כך ש-1,500 עובדים צפויים להיות מפוטרים, על לא עוול בכפם", אמר פרג'ון. "במסגרת תהליך ההבראה שעוברת חברת הדואר, הסכמנו לפיטורי 1,200 עובדים כדי להבריא את החברה. אולם ערב החתימה על ההסכם, משרד האוצר העלה את הדרישה לזרוק הביתה 1,500 עובדים נוספים, ולהביא במקומם עובדי קבלן זולים".

מה דרוש כדי לפתור את המשבר?

הדרישות שלנו פשוטות: חייבים להוריד מן השולחן את התכנית להחלפת 1,500 עובדי דואר, שהם עובדים טובים, בעובדים ארעיים ללא זכויות. הסכמנו כבר לקיצוץ ב-5% משכרנו והסכמנו לפתוח את יחידות הדואר עד השעה שמונה בערב, במסגרת צעדי ההתייעלות וכדי לשפר את השירות לציבור. אולם גחמת הפיטורים – היא שבירה של הכלים.

מה לדעתך מבקשת ההנהלה להשיג?

יש כאן סדר יום שמובילים ראש הממשלה ומשרד האוצר, אשר יגרור הרחבה של הפערים הכלכליים וריסוק העבודה המאורגנת. צעדים דוגמת אלה שנוקטים כיום נגדנו, ידונו המוני עובדים למציאות של אבטלה.

באילו תגובות נתקלתם לאחר שיצאתם למאבק?

בהפגנה שקיימנו הבוקר בתל-אביב השתתפו נציגי ועדי עובדים מכל הארץ, ויו"ר ההסתדרות הכריז על סכסוך עבודה בהסתדרות עובדי המדינה. אם שר האוצר לא יתערב ולא יוביל לפתרון המשבר על בסיס העמדות שהצגנו, לא נהסס להחריף את הצעדים הארגוניים.