עובדי ECI הפגינו שוב מול ביתו של המעסיק; הסכם קיבוצי במקסימה

עשרות עובדי חברת ECI קיימו הבוקר (חמישי) הפגנה סוערת בכפר שמריהו מול ביתו של המיליארדר שאול שני, בעל השליטה בחברה. העובדים מוחים נגד כוונת החברה לפטר כ-100 מתוך 800 עובדי האתר בישראל, וקוראים לשני להתערב על מנת להציל את החברה ממשבר עמוק. הערב, הערב, בהשעה 19:00, העובדים צפויים לערוך משמרת מחאה נוספת מול ביתו של שני.

2018-01-04_203438

עובדי ECI מפגינים מול ביתו של בעל ההון שני בכפר שמריהו (צילום: ועד עובדים)

כמו כן, הבוקר הצדדים שבו ונפגשו להמשך המו"מ ולדיון על החלופות שהוצגו. במקביל לפעולות המחאה של העובדים, נמשכים המאמצים למנוע את הידרדרות המשבר גם בערוצי ההידברות. ב-48 השעות האחרונות נערכו שתי פגישות מרתוניות של משא ומתן בין ההנהלה לבין ועד העובדים בחברה. בפגישות אלו, נציגי הוועד בגיבוי איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט והייטק ואגף הכלכלה בהסתדרות הציגו בפני הנהלת ECI חלופות שיאפשרו ללא צורך בפיטוריו של עובד אחד.

יו"ר איגוד עובדי הסלולר האינטרנט וההייטק, יקי חלוצי, אמר לפני זמן קצר כי "החלופות שמונחות כעת על שולחנה של הנהלת ECI מוכיחות שוב את מה שטענו מלכתחילה ומייתרות לחלוטין את הצורך בפיטורים. חברה שנוסדה כאן וביססה את מעמדה בזכות מפתחים ישראלים, מחויבת להגינות בסיסית, הן כמעסיקה והן כמי שממשיכה להרוויח עשרות מיליוני דולרים ממכירת שירותים למדינת ישראל. המאבק נגד פיטורי העובדים בחברה ונגד העברה מזדחלת של העבודה להודו ולסין, מהווה אמירה נחרצת למען ייצור כחול לבן. אנו מקווים כי בעל השליטה וההנהלה יתעשתו, יבחנו לעומק את החלופות וינהגו באופן הראוי והאחראי, תוך ביטול תוכנית הפיטורים".

הסכם קיבוצי ראשון נחתם אמש בין ההסתדרות ואיגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה לבין חברת מקסימה המרכז להפרדת אוויר בע"מ. ההסכם משפר באופן ניכר את תנאי העסקת העובדים במקסימה ובחברות הבנות, וכולל בין היתר תוספות שכר שנתיות, מענקים, מנגנון פיטורים הוגן ושקוף וקיבוע הטבות נוספות.

ההסכם, שהושג לאחר מו"מ ממושך ורצוף משברים, תקף לשלוש שנים ויחול באופן רטרואקטיבי החל מה-1 בנובמבר 2017 על יותר מ-150 עובדי מקסימה והחברות הבנות שלה: מקסימה מדיקל בע"מ, מקסימה תהליכים בע"מ ומקסימה צפון בע"מ.

במסגרת ההבנות העובדים יהיו זכאים לתוספות שכר שנתיות בשיעור של 2.5% מדי שנה במהלך תקופת ההסכם. כמו כן, ההסכם מסדיר תוספת ותק מיוחדת לעובדים שהשלימו 7 שנות עבודה רצופות בחברה. תוספת הוותק תהיה בשיעור של רבע אחוז משכר הבסיס בגין כל שנת עבודה, החל מהשנה ה-8 ועד לתקרה מצטברת של 3.5%, לה העובד יהיה זכאי מתחילת שנת עבודתו ה-21 ואילך. עובדים שכבר השלימו ותק של שני עשורים בחברה יהיו זכאים לתוספת חד פעמית בשיעור 3.5% כבר במועד החתימה על ההסכם. ההסכם מסדיר גם מענק חתימה מיוחד בגובה 3,000 שקל שיינתן לעובדים במשכורת דצמבר 2017, המשולמת בימים אלו. בנוסף לכך, לרגל ציון 70 שנה למדינת ישראל, העובדים יקבלו גם מענק חד פעמי נוסף בסך 2,000 שקל במשכורת אפריל 2018. בנוסף לתוספות השכר, יוגדלו גם ההפרשות הפנסיוניות של העובדים כך שעובדים המבוטחים בקרן פנסיה חדשה מקיפה יהיו זכאים לשיעור הפקדות כולל מעל הקבוע בחוק, בסך 20.83% מהשכר המבוטח. אומדן הגידול בעלות הכוללת של הוצאות כוח אדם בחברה למשך תקופת ההסכם מוערך על ידי החברה בכ-5.5 מיליון שקל.

ההסכם הקיבוצי כולל התייחסות גם לנושאים כמו תקופת ניסיון וקביעות. תקופת הניסיון בחברה תוגבל לשנתיים וכל עובד שהשלים תקופה זו ייחשב כעובד קבוע, למעט מקרים שבהם החברה תהיה רשאית להאריך את תקופת הניסיון ל-3 חודשים נוספים (בתנאי שהצעד יתבצע בהסכמה עם ועד העובדים). כלל העובדים הכפופים להסכם, שהשלימו במועד החתימה ותק של שנה וחצי בחברה, יהיו זכאים לקבל מעמד של עובד קבוע באופן מיידי.