עובדי תכנית קרב הפגינו בשלוש ערים ומתכוונים לשבות; עיצומים בבורסה

מאות מעובדי הוראה המועסקים העסקה קבלנית בתכנית קרב הפגינו היום (שלישי) מול משרד החינוך בירושלים, במדרחוב בבאר שבע ובעפולה כנגד המכרז שפרסם משרד החינוך לתכנית לשנת 2019. עובדי התכנית דורשים את התאמת התכנית להסכם הקיבוצי שנחתם מולם לאחרונה והודיעו כי בכוונתם להחריף את המאבק עד כדי שביתה על מנת למנוע את הפגיעה בתכנית, בהם ובכ-300 אלף הילדים הנהנים ממנה מידי שנה. העובדים כבר הפגינו בשבוע שעבר מול אחד מבתי המלון באילת בו נערך כנס של משרד החינוך.

2019-02-19_210031

הפגנה של עובדי תכנית קרב באילת, בשבוע שעבר (צילום: ועד עובדים)

אורי ליברטי יו"ר ועד עובדי קרב מסר לאתר ההסתדרותי "דבר ראשון
כי "אנחנו ממשיכים במאבק לשמירה על תכנית קרב. מאות מעובדי התכנית הפגינו היום ברחבי הארץ בשלושה מוקדים שונים, בדרישה משר החינוך נפתלי בנט להתערב ולעצור את המכרז שמאיים על המשך קיומנו".

השבוע תסתיים תקופת הצינון של סכסוך העבודה שהכריזו עובדי קרב לפני כשבועיים, ומעתה ביכולתם לנקוט צעדים ארגונייםלדברי ועד עובדי קרב, המכרז שפורסם על ידי משרד החינוך כולל ביטול חד צדדי של השתתפות המדינה בעלויות חלק מפעילות התכנית בחלק מהרשויות המקומיות, וקובע באופן חד צדדי הגבלת תקרה להיקף המשרות בתכנית. צעדים אלה צפויים להביא לפיטורי מאות עובדי הוראה  לצד הוצאתם של מאות עובדים נוספים מההסכם הקיבוצי.

רק לפני כשלושה שבועות  נחתם הסכם קיבוצי ראשון בין החברה למתנ"סים המפעילה כיום את התכנית, ההסתדרות, ונציגות העובדים בין היתר הוסדרה העסקתם הרציפה של מדריכי התכנית 12 חודשים בשנה. נציגי משרד החינוך נעדרו מחתימת ההסכם. תכנית קרב מופעלת על ידי החברה למתנ"סים עבוד משרד החינוך, ומספקת תכניות העשרה בבתי הספר וגני הילדים. התכנית פועלת כ-27 שנים, ב-118 רשויות וב-750 בתי ספר ו-2,500 גנים בעיקר בפריפריה הגאוגרפית והחברתית, ועובדים בה למעלה מ-3,200 מדריכים ואנשי תשתית.

יצוין שוועד עובדי הבורסה לניירות ערך בתלאביב הכריז אתמול על נקיטת צעדי מחאה, במסגרתה עובדי הבורסה לא יעבדו שעות נוספות ולא יקיימו משמרות ערב ולילה. זאת, במסגרת המו"מ לסיום סכסוך העבודה שהוכרז בספטמבר, בוועד טוענים כי הנהלת הבורסה מנהלת "הצגה של הידברות" וכי המגעים הגיעו למבוי סתום. הוועד ישמש כוועדת חריגים ויש להפנות עבודות תחזוקה, שדרוגים ותיקון תקלות לאישור הוועדה.

בהודעה שנמסרה לעובדים נאמר על ידי הוועד ש"לאחר שמנכ"ל הבורסה לא הצליח לשכנע את בית הדין לתת צווי מניעה נגד סכסוך העבודה שהוכרז, ולאחר שהשופט בבית הדין לעבודה הבהיר למנכ"ל שיש לשבת עם הוועד, ולא ניתן להתחמק מהחובה לקיים משא ומתן, התקיימו בחודשים האחרונים ישיבות אותן התעקשה ההנהלה לכנות ישיבות 'הידברות' ולא ישיבות מו"מ. אך כבר מהישיבה הראשונה סירב המנכ"ל לשבת עמנו, ושלח נציגים מטעמו.

לצערנו, הישיבות שהתקיימו הגיעו למבוי סתום, כאשר כל מטרתן היתה לקיים הצגה של 'הידברות'. לאורך כל הדרך, פועל המנכ"ל באופן חדצדדי, ומציג עובדות גמורות, רק לאחר מעשה, באופן שאינו מתיר כל מקום לדיון ענייני".

"להזכירכם, המאבק הנוכחי החל בעקבות דרישתנו להגברת הביטחון התעסוקתי, לאחר שהבורסה עברה, למעשה, לידיים זרות. הבורסה הפסיקה להיות ישראלית ומניותיה מוחזקות ע"י חברות זרות, שכל יעדן להגדיל את הרווחים שלהן, בין היתר, על חשבון הוצאת פעילויות ליבה. ככל שלא נתגבר את הביטחון התעסוקתי נמצא את עצמנו בבורסה שפעילויות הליבה שלה מבוצעות ע"י מיקור חוץ וגורמי חוץ", נמסר לעובדים.