עובדי קבלן בתכנית להב"ה הוכרו כעובדי מדינה מאז תחילת העסקתם

עובדי תכנית להב"ה ("לצמצום הפער הדיגיטלי בחברה הישראלית"), רשמו השבוע ניצחון במאבקם הארוך לעבור להעסקה ישירה של המדינה. לפני חצי שנה הפרויקט עמד בפני סכנת סגירה לאחר שגיוס העובדים הוקפא, ומתוך 160 תקנים למדריכים אוישו רק 108 ומרכזים רבים נאלצו לקצץ בשיעורים. עובדי הפרויקט ניהלו בשלוש השנים האחרונות מאבק מול המדינה לאחר שהקבלנים שמתפעלים את הפרויקט הוחלפו בתדירות גבוהה, מה שגרם לפגיעה מתמשכת בתנאי העסקתם.

2018-05-25_194652

תכנית להב"ה במגדל העמק (צילום: להב"ה)

בתביעה שהגישו מספר עובדים במאי 2015 נגד המדינה שר האוצר, שר המדע והטכנולוגיה, השר להגנת הסביבה וחברות הקבלן אמן וטלדור בבית הדין לעבודה בירושלים, תיארו כיצד במשך עשור עברו בין מעסיק למעסיק. "לפני ארבע שנים המדינה החליטה להעביר את העובדים שוב מהקבלן אמן לחברה אחרת. העובדים פנו אלי וייעצתי להם להתנגד לכך", אמר עו"ד עמי כהן, המייצג את עובדי להב"ה. "הם לא עדר כבשים שמעבירים מיד ליד בלי שניתנת להם זכות הבחירה מי יהיה המעסיק שלהם ומבלי שהם יכולים לנהל משא ומתן על תנאי העסקתם", הוסיף כהן.

פסק הדין קובע עוד כי 16 העובדים שהגישו את התביעה יוכרו כעובדי מדינה מיום הגשת התביעה. המשמעות היא שהעובדים זכאים לקבל שכר כעובדי מדינה, לרבות כל ההטבות המקובלות בהתאם להסכמים קיבוציים של עובדי הוראה, החל ממאי 2015.

פרויקט להב"ה יצא לדרך ב-2001 באחריות משרד האוצר במטרה לצמצם את הפערים הטכנולוגיים בחברה הישראלית ולסייע לאוכלוסיות מוחלשות להשתלב בשוק העבודה. במרכזי התקשוב, שהוקמו בעיקר בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, ניתנות הדרכות וגישה לשימוש במחשבים בחינם לילדים מגילאי גן ועד לאזרחים ותיקים. המרכזים מלמדים להכיר את סביבת המחשב משלב ההפעלה ועד שימוש בתוכנות גרפיקה, כתיבה ועוד.

ב-2014 החליט שר האוצר דאז, יאיר לפיד, להעביר את סמכות הניהול למשרד המדע והטכנולוגיה. זאת, במטרה להרחיב את סמכויות שר המדע, יעקב פרי, שהיה חבר מפלגתו של לפיד. אך למרות זאת, מי שנותר אחראי על גיוס העובדים לאורך השנים הוא אגף החשב הכללי במשרד האוצר.

בתחילת 2017 פרסם משרד המדע מכרז לאיתור ספק חדש קבלן שיפעיל את מרכזי להב"ה ויסייע להרחיב את הפרויקט לשבעה מרכזים נוספים. רבים מעובדי להב"ה החליטו לעזוב את עבודתם, לאחר שנחשפו לתנאי ההעסקה שהציע הקבלן החדש, מאחר שתנאיהם נפגעו.