עובדי פרויקט להב"ה לאוריינות דיגיטלית פתחו במערכה נגד ההפרטה

המאבק של עובדי להב"ה, התכנית הממשלתית לאוריינות דיגיטלית נמשך. הם פנו למבקר המדינה שבעבר פרסם דו"ח ביקורת קשה על התנהלות המדינה בושא.  ועד עובדי הפרויקט, בראשותה של נועה כהן אורלוב, שיגר אתמול (שני) מכתב מפורט למבקר בבקשה שיתערב לאלתר וימנע את "סכנת קריסה מוחלטת של מרכזי להב"ה, בעיקר בפריפריה".

פרוקיט להב"ה הוקם בשנית ב2011 על ידי משרד האוצר, ועבר גלגולים שונים. קהל היעד של הפרויקט הם תושבי שכונות ועיירות פיתוח על מנת להנגיש טכנולוגיות חדישות. בין הבאים בעשרות המרכזים שהוקמו ברחבי המדינה: ילדים מגיל הרך ועד בית הספר התיכון ומבוגרים. עם הקמת ממשלת הימין הנוכחית, הוחלט להעביר את האחריות למרכזים אלו למשרד המדע. אולם מאז שהפרויקט עבר לאחריות המשרד, קוצצו תקנים וחלה הידרדרות בשירות לתושבים.

2018-03-27_204224

שיעור לאוכלוסייה בוגרת במרכז להב"ה באור יהודה (צילום: להב"ה)

 

המכתב נשלח על רקע הסכסוך המתמשך בין משרדי האוצר והמדע סביב המכרז להפרטת חלק מהמרכזים, שהממשלה פרסמה ולא הסתיים עד היום, והקפאת התקנים שהאוצר כופה על משרד המדע, עקב תביעה משפטית שמנהלים העובדים נגד המדינה.

במכתבם מגוללים העובדים את ההיסטוריה של הפרשה, שהחלה עם מכרז אוריינות דיגיטלית שהממשלה פרסמה להקמת 30 מרכזים חדשים, על בסיס של מיקור-חוץ מלא. המכרז זכה להתנגדות רבה – הן מצד העובדים והן מצד ראשי ערי הפיתוח, מאחר שהם רואים בו צעד ראשון למימוש כוונת הממשלה להפריט באופן מלא את כל מרכזי להב"ה.

במקביל, פנו 100 עובדי להב"ה, שמועסקים על ידי חברות חיצוניות, לבית הדין לעבודה, בדרישה להפוך אותם לעובדי מדינה, כפי שהחוק מחייב. רובם עובדים ותיקים ויש להם את כל התנאים המוכיחים שהם עובדי מדינה לכל דבר, בעוד שרק השכר שלהם משולם דרך חברות חיצוניות.

לטענת העובדים, מאז הגשת התביעה, לפני 14 חודשים, הקפיא האוצר באופן חד צדדי את כל התקנים בכל מרכזי להב"ה, הוא לא מאפשר גיוס עובדים חדשים ולא מאייש תקנים במקום אלה שעזבו.

"אנחנו עומדים כרגע על 43 תקני הדרכה לא מאוישים, ב-16 מרכזים מאוישים רק חצי מתקני ההדרכה ויש מרכזים שבהם יש מדריך בחצי משרה במקום ארבעה תקנים", כתבו העובדים למבקר. "התוצאה היא שמרכזים אלה נותרים סגורים רוב הזמן, לא מתבצעות בהם הדרכות ומרכז אחרי מרכז קורס". לדבריהם, "האוצר החליט לייבש את המרכזים. שיטת הייבוש היא שיטה מוכרת, כחלק מתהליך של הפרטת המרכזים". "הפרטת להב"ה תפגע באחד הפרויקטים בעלי הרגישות החברתית הגדולים ביותר בארץ", הם הוסיפו.