עובדי מקורות זועמים פוצצו ישיבה ברשות המים שדנה בהפרטת החברה

עובדי מקורות זועמים פוצצו הבוקר (חמישי) ישיבת רשות המים שדנה בהפרטת החברה. זאת, לאחר שוועד העובדים הכריז השבוע סכסוך עבודה נגד הכוונה להפריט את החברה ולפגוע בזכויותיהם. המערכה מתרכזת כעת ב"רפורמה" המתוכננת על ידי ממשלת הימין: הפרטת החברה הבת שח"מ המעסיקה כ-450 עובדים. שח"מ עוסקת בביצוע כ-67% מהפרוייקטים של מקורות בהיקף של כ-400 מיליון שקל בשנה.

2018-12-06_202427

2,000 עובדי מקורות מועסקים במסגרת ההסכם הקיבוצי והם חוששים הן מפגיעה בתנאי העובדים בתהליך ההפרטה והן מהפגיעה בכוחם הארגוני. לצד הפרטת החברה מציעה רשות המים להגביל גם את היקף ההתקשרויות שבין מקורות לבין חברת שח"םהכללים שפורסמו ביום חמישי כוללים גם את הפרטת חברת הייזום של מקורות, שעובדיה אינם נמנים על ההסכם הקיבוצי.

ועד עובדי החברה הודיע השבוע על סכסוך עבודה והחל בביצוע פעולות ארגוניות שיגרמו לשיבוש במשק במים, לצד הפסקת עבודות פיתוח משק המים ואייציאת העובדים לתיקון תקלות. העילה המיידית לצעדי העובדים היא שימוע שפרסמה רשות המים לפני כשבוע, ובו הבהירה כי תצמצם את ההכרה בתעריף המים בפרוייקטים המתקבלים בפטור ממכרז, בנימוק ש"מעודדים בזבוז וייקור המים".

"בעקבות החלטות חדצדדיות שקיבלה רשות המים, המפרות באופן בוטה את ההסכמים הקיבוצים שנחתמו בחברת מקורות, הפעיל ארגון העובדים את סכסוכי העבודה הקיימים", הודיע ארגון העובדים במכתב לעובדים שנשלח גם לראשי משרדי האנרגיה והאוצר, רשות החברות הממשלתיות ורשות המים.

יו"ר ארגון העובדים, אילן הללי, כתב כי "מועצת רשות המים קיבלה החלטה שמשמעותה חיסול והפרטת חברת שח"מ ביצוע תוך שלוש שנים, תוך הפרה גסה וחמורה של הסכמים קיימים שנחתמו על ידי כל הגורמים". הללי טוען כי בתוך כי ממשיכה הנהלת מקורות לבצע "התייעלות חדצדדית", ולא לאייש עשרות רבות של תקנים למרות סכסוך העבודה שאושר בעניין זה על ידי בית הדין לעבודה. עוד ציין כי מקורות מקדמת שינוי מבני שטרם אושר עם העובדים.

יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון ברדוד, תומך במאבק העובדים והתריע מפני החרפה של העיצומים בחברת מקורות ובחברת הבת שח"מ מקורות ביצוע. במכתב ששלח ליו"ר דירקטוריון מקורות מרדכי מרדכי, למנכ"ל החברה ויו"ר דירקטוריון שח"מ מקורות אלי כהן, ולמנכ"ל שח"מ מקורות ביצוע עמית לנג כתב: "על שולחני הונחה טיוטת כללי המים, אשר מבחינתי ומבחינת ארגון עובדי מקורות מהווה יריית הפתיחה למרוץ חיסולן של חברת שח"מ מקורות והעבודה המאורגנת בחברת מקורות". עותקים מהמכתב נשלחו, בין היתר, גם לשר האנרגיה והתשתיות ד"ר יובל שטייניץ ולשר האוצר משה כחלון.

"לא יעלה על הדעת שתמוטטו 80 שנים של מפעל המים של מדינת ישראל, תהרסו 80 שנות עבודה מאורגנת ותהפכו מוסד לאומי, ציוני וערכי לגוף המנהל קבלני ביצוע" הוסיף. הוא התריע כי "הצעדים הארגוניים השוליים בהם נוקט ארגון העובדים בימים האחרונים הינם רק קצה הקרחון. פגיעה בעצמאות חברת מקורות, יישום תכניות לשינוי מבנה ארגוני, פגיעה בעובדים המאורגנים ופגיעה בהסכמים הקיבוציים משנת 2008, משמעותם החמרת צעדים ארגוניים".