עובדי מפעל המלט חסמו את הכניסה לירושלים; בידיעות אחרונות מתנגדים לפיטורים

עובדי "מלט הר טוב" שפכו הבוקר (ראשון) שקי מלט בכניסה לירושלים וביציאה ממנה וחסמו את התנועה. העובדים מחו נגד היבוא של מלט מטורקיה במחירי היצף שהחל לפני שנתיים והמאיים על מקום עבודתם.

2018-11-25_203107

עובדי מלט הר טוב, הבוקר, חוסמים את הכניסה לירושלים (צילום: ועד עובדים)

מחיר ההיצף הוא נמוך במיוחד וניתן להטיל עליו היטל אם הוא פוגע בתעשייה מקומית. עם זאת, משרד הכלכלה קבע כי לא ניתן להטיל היטל לטובת הר טוב, מכיוון "שלא ניתן להעריך את היקפו".

בחודש האחרון הפגינו עובדי "מלט הרטוב" מספר פעמים מול משרד האוצר, משרד הכלכלה ומול הכנסת, וחסמו באזורים אלה את הכבישים. בעבר היה בישראל מפעל מלט אחד בלבד, אולם בהוראת הממונה על ההגבלים העסקיים פוצל המפעל לשני יצרנים יחידים: "נשר" ו"מלט הרטוב". במהלך כהונת שר האוצר משה כחלון החלה רפורמה של ייבוא מלט לישראל. 

לדברי המפגינים, הפתרון במקרים אלה הוא לרוב הטלת מסים על ייבוא המלט לצורך איזון המחירים ומניעת פגיעה בכלכלה המקומית. בשבוע שעבר התכנסה הוועדה המשותפת המייעצת על "היטלי היצף" במשרד הכלכלה ובמשרד האוצר והחליטה שלא להטיל את היטלים על ייבוא המלט. לקראת התכנסות הוועדה המייעצת שלחה ההסתדרות מכתב בו נאמר: "בשם ההסתדרות אנו קוראים לחברי הוועדה המייעצת להמליץ לשר הכלכלה להטיל היטל היצף על יבוא מלט מיוון וטורקיה, למען ההגנה על תוצרת הארץ ולמען שמירה על פרנסתם של מאות רבות של עובדים בתעשיית המלט המקומית".

עוד נכתב: "ההסתדרות מבקשת להיות קולם של מאות עובדים אשר פרנסתם נתונה בסכנה בעקבות יבוא של מלט במחירי היצף. ההסתדרות סבורה כי הגנה על תוצרת הארץ ועידוד רכישת 'כחול לבן' הן הכרחיות וראויות, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית".

ועד העיתונאים של "ידיעות אחרונות", יחד עם ארגון העיתונאים של ההסתדרות, פנו הבוקר לבית הדין לעבודה בבקשה להוציא צו מניעה נגד קיום שימועי פיטורים לשני עיתונאים שאמורים היו להתקיים הבוקר כחלק ממה נציגי העובדים חוששים שצפוי להיות גל פיטורים שנעשה ללא היוועצות עם הוועד.

הבקשה הוגשה עלידי היועצים המשפטיים של ארגון העיתונאים, עורכי הדין מורן סבוראי ואמיר בשה, שביקשו להקפיא את הפיטורים הצפויים ולחייב את ההנהלה להעביר נתונים מידע בנוגע לכל שינוי מבני ופיטורים שצפויים להיות בעיתון, ולקיים מול הוועד את חובת ההיוועצות. זאת לאור החשש של הוועד, שניזון ממה שהוא מכנה "רסיסי מידע", כי כבר בשבועות הקרובים יפוטרו שלושה עובדים נוספים ועוד כ-10 מפוטרים בחודשים הראשונים של 2019. הוועד מסר לעיתונאים כי "ההנהלה סירבה לדון עמנו על תוכניות פרישה מרצון או הבטחה לתקופה בה לא יהיו פיטורים נוספים בחברה".