עובדי מפעלי המלט הפגינו מול ביתו של שר הכלכלה; עובדי נס ערכו 'קריאת השכמה' אצל המנכ"ל

מאות עובדי תעשיית המלט הישראלית – ממפעלי נשר בחיפה ברמלה ומלט הרטוב, הפגינו היום (שני) מול ביתו של שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן בחולון, ומחר יפגינו בשעה 16:00 מול ביתו של שר האוצר משה כחלון בחיפה. זאת, במחאה על ההחלטה להטיל היטל היצף מינימלי על יבוא מלט, ולהביא לקריסת תעשיית המלט הישראלית. העובדים חוששים לפרנסתם אשר נתונה בסכנה וזועקים להצלת תעשיית המלט המקומית מקריסה מוחלטת בעקבות יבוא של מלט במחירי היצף, בעיקר מטורקיה ומיוון.

2018-12-24_201001

המלט המיובא לישראל נמכר במחירי היצף המכרסמים ופוגעים בייצור המקומי. בשבוע שעבר הודיע שר הכלכלה כהן כי החליט להטיל היטל היצף בגובה 0.25% על יבוא מלט, אולם זהו היטל מזערי ביותר שספק אם ישפיע באופן כלשהו על מצב הדברים הקיים. העובדים בחברות הישראליות חוששים כי הדבר לא ירתיע מייבוא מלט מעבר לים – ובסופו של דבר יוביל לקריסת הענף בארץ בשל תחרות שאינה הוגנת.

גם עובדי נס טכנולוגיות השובתים הפגינו היום מול ביתו של מנכ"ל החברה שחר אפעל ברמת גן וקיימו "קריאת השכמה" בשעה 7:00 בבוקר. העובדים, המועסקים מטעם נס כעובדי קבלן, אמונים על התפעול והתמיכה במערכות המחשוב במוסד הרפואי והם מוחים כנגד סירובן המתמשך והעיקש של הנהלת נס לשפר את תנאי העסקתם ושל הנהלת בית החולים לקלוט אותם להעסקה ישירה.

אמש פורסם ב"גלובס" שהנהלת הדסה הודיעה לחברת שירותי המחשוב נס כי היא מפסיקה את ההתקשרות איתה. הפסקת ההתקשרות תיכנס לתוקף בתוך חודשיים, והיא באה בעקבות השביתה של עובדי חברת נס המוצבים בהדסה, הדורשים לשפר את תנאי העסקתם. השביתה גורמת לשיבושים קשים כבר מספר שבועות ובין השאר התקיימו אירועי מחאה בבית החולים והפגנות מול בית החולים ומול ביתו של מנכ"ל נס טכנולוגיות שחר אפעל.

הנפגעים העיקריים כתוצאה מהחלטת הנהלת הדסה הם העובדים השובתים עצמם, שלא ברור איפה יעבדו מעתה. עובדי נס השובתים היו בעבר עובדי הדסה, והם הועברו להעסקה על ידי נס במסגרת תוכנית ההבראה של הדסה במטרה לחסוך בעלויות העסקה. עם ההחרפה בסכסוך דרשה ההסתדרות מהנהלת הדסה לחזור ולקלוט את העובדים בהעסקה ישירה, דרישה שנתקלה בסירוב מוחלט של הדסה ושל משרד האוצר שמלווה את תוכנית ההבראה.

כפי שמסתמן עתה, הנהלת הדסה מתכוונת להכניס חברה קבלנית אחרת במקום חברת נס. במצב זה ההסתדרות תדרוש להעביר את עובדי נס בהדסה להעסקה במסגרת החברה הקבלנית המחליפה תוך שהיא מוודאת שתנאי העסקתם לא יפגעו בעובדים. לא ברור אם הנהלת הדסה הסכימה לדרישה זו ואם תימצא החברה הקבלנית שתסכים להיכנס בנעלי נס בתנאים אלה. יצוין שסכסוך עבודה הכללי בבית החולים הדסה עליו הכריזה ההסתדרות לפני כשלושה שבועות יכול להפוך בכל רגע בהחלטת ההסתדרות לשביתה כללית של 3,000 עובדי בית החולים, לא כולל רופאים ואחיות. יו"ר ועד עובדי הדסה, אמנון ברוכיאן, אמר עם הכרזת סכסוך העבודה: "כל עובדי בית החולים הדסה עומדים לצד עובדי נס טכנולוגיות ומביעים סולידריות ותמיכה במאבקם הצודק".