עובדי חסות הנוער ופעילים חברתיים הפגינו בת"א נגד הפרטת המעונות

כ-150 מפגינים, בהם עובדים במעונות של חסות הנוער שמטפלים בבני נוער בסיכון, פעילי כוח לעובדים, מק"י, עומדים ביחד ועוס"ים שינוי הפגינו אתמול אחה"צ מול קריית הממשלה בתל-אביב במחאה על העברת שישה מעונות לחברת כוח אדם "דנאל" שזכתה במכרז. עוד מחו העובדים על פיטוריהם של עובדים בעקבות השינוי. המפגינים חסמו למשך כשעה חלק מצומת קפלן הסמוך.

2018-08-07_201436

המעונות נוהלו עד כה על-ידי עמותת ענ"ב (עידוד נוער במצוקה), וארגון "כוח לעובדים" שמאגד את עובדי חסות הנוער ארגן את ההפגנה בשיתוף איגוד העובדים הסוציאליים.  יו"ר הוועד, אלברט סופר, אמר בעצרת שנערכה במקום "אנו מוחים על שיטת המכרזים למעונות למרות ששר העבודה והרווחה, חיים כץ, הבטיח לפני יותר משנה שילאים את המעונות לנוער בסיכון תוך פרק זמן שלא יעלה על שנתיים. המהלך של כץ נכון לעכשיו אינו נראה באופק, וככל הנראה גם ירד מהפרק".

"אנו מתנגדים להפרטה שהיא הפקרת נערים ונערות בסיכון, אולי החוליה החלשה ביותר בחברה הישראלית, בידי חברת כוח האדם 'דנאל'", אמר מקס מרק, מדריך במעון "נווה חורש" שעובדיו פתחו בשביתה וחבר בוועד העובדים". "את השלכות המעבר ל'דנאל' כבר ניתן לראות. השינוי הדרסטי בתנאי ההעסקה של העובדים עם המעבר ל'דנאל' הוביל לנשירה רחבה של עובדים והחלפתם בכוח אדם לא מיומן. בו בזמן כופה משרד הרווחה קליטת נערים בקצב מטורף. התוצאה היא שיעורי בריחה גבוהים של נערים ונערות, אלימות כלפי הצוות, פגיעה עצמית ואף הכנסת סמים למסגרות", הוסיף.

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, אמרה בעצרת כי "לפני כעשרים שנה נעשתה טעות חמורה ומעונות חסות הנוער הופרטו. כאשר עושים טעות, יש לתקנה ולא להחריף את הבעיה. העברת המעונות לידי חברת כוח אדם פרטית היא שערורייה. תוצאות ההפרטה עד כה הן פגיעה ביציבות ובביטחון של העובדים, וחמור מכך – של בני ובנות הנוער במעונות. עומס קליטות וחוסר יציבות כבר מובילים לעלייה בפגיעות העצמיות של בני הנוער ובבריחות וללא ספק – לתחלופה הגבוהה של הצוות יש מחיר גבוה".