עובדי חיפה כימיקלים מתבצרים בצפון ובדרום; הסתיימה ההשבתה במפעל אמיליה בירוחם

עובדי מפעלי "חיפה כימיקלים דרום" שליד ערד ו"חיפה כימיקלים" שבמפרץ חיפה החלו אמש (רביעי) בצעדי מחאה בשל ההחלטה לפטר את כלל 1,200 העובדים ומתבצרים במפעלים.

עובדי המפעל הדרומי הקימו מאהל מחאה בתוך המפעל ומחוצה לו, חוסמים את דרכי הגישה אליו ומתבצרים בו עד לפתרון המשבר. במקביל, עשרות עובדי "חיפה כימיקלים" בצפון העבירו את הלילה במפעל הצפוני. ועד העובדים קרא להנהלה "להתעשת ולאמץ את אחת החלופות המוצעות לה שאינה כרוכה בפגיעה באלפי משקי בית".

יהודה פרץ, יו"ר ועד העובדים בדרום, אמר אמש כי צעדיה של ההנהלה במפעלים המופרטים של בעלי ההון האמריקאים מהווים "סיכול ממוקד של הפריפריה". לדבריו, "לא ויתרנו במשך חמישה חודשים ואנו לא מתכוונים לוותר עכשיו. המאבק נכנס לשלב חדש ומי שירצה לפנות אותנו, יצטרך לעשות את זה בכוח. לא ניתן להמשיך לשחק על גבנו ולפגוע בפרנסתנו ובעתיד ילדינו".

2017-08-03_202202

עובדי חיפה כימיקלים מוחים נגד סגירת המפעלים, אתמול (צילום: ההסתדרות)

יצוין שבעקבות התערבותו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ולאחר מגעים אינטנסיביים שנוהלו בין ההסתדרות לבין הנהלת אמיליה קוסמטיקס הושגו אמש הבנות חדשות המאפשרות את סיום ההשבתה ואת חזרתם של עובדי המפעל בירוחם לעבודה סדירה ומלאה החל מהבוקר. ההנהלה השביתה את המפעל בעקבות המו"מ על ההסכם הקיבוצי והעובדים חסמו אתמול את אחד הצמתים המרכזיים בירוחם.

כחלק מההבנות שהושגו, הצדדים הסכימו למשא ומתן מזורז החל מיום ראשון הקרוב, על רקע התחייבות משותפת לחתום על הסכם עבודה חדש בחברה לא יאוחר מהשבוע האחרון של חודש אוגוסט 2017. עד לגיבוש ההסכמות הסופיות שיעוגנו בהסכם קיבוצי חדש, הנהלת החברה הביעה את התחייבותה לקיים ולשלם את כל שווי פעילויות הרווחה של השנים 2017-2016, לרבות הספורטיאדה, גיבוש עובדים, נופש וסעיפים נוספים עליהם הוסכם בעבר במסגרת ההסכם או במסגרת נוהגים ומנהגים מהעבר. עוד התחייבה ההנהלה כי כל העובדים תחת ההסכם הקיבוצי, דור א’ ודור ב’ כאחד, יקבלו מענק בסך 2,500 שקל שישולם לעובדים בשכר חודש אוגוסט. כמו כן, הצדדים הסכימו, כי ככל שקיים חוב לקרן עמיתים הרי שהוא יבוטל. עד לחתימת ההסכם, ובכפוף לעמידה בתנאי המשא ומתן, העובדים התחייבו לא לנקוט בצעדים ארגוניים עד למועד שהוסכם.

מתוך 300 עובדי המפעל המתגוררים באזור דימונה וירוחם, כ-85% מהעובדים הן נשים. על אף שבעבר החברה נקלעה לקשיים ואף ביקשה לבצע גל פיטורים, כיום החברה נחשבת לרווחית ועל פי דיווחיה לבורסה, ברבעון הראשון של השנה הרווח הנקי שלה זינק ב-370%.