עובדי חיפה כימיקלים חסמו את צומת גהה; שביתת אזהרה בתכנית שלבים

מאות מעובדי "חיפה כימיקלים" חסמו אתמול (ראשון) בצהריים את צומת גהה בכביש 4. העובדים מחו נגד סגירת המפעל, שתעמיד 1,500 עובדים בסכנת פיטורים ערב הפסח. מחאת העובדים מתקיימת ברקע התכנסות ישיבת ממשלה מיוחדת בניסיון להגיע לפתרון בעניינם.

2017-04-03_205219

עובדי חיפה כימיקלים בעת חסימת הצומת, אתמול (צילום: ועד עובדים)

"עבור 1,500 עובדים ובני משפחותיהם שעון החול אזל", מסרו העובדים בהודעתם. "הפסח הזה כולנו מובטלים. לאף אחד לא אכפת. לא אכפת מ-1,500 העובדים ובני משפחותיהם שנזרקים היום לרחוב, לא אכפת מקריסה של מפעל מפואר שמייצא בהיקף של 2.8 מיליארד דולר בשנה, פשוט לא אכפת. אנחנו קוראים לראש הממשלה להתערב", פנו לנתניהו ומסרו: "אתה מחזיק במפתח לפתרון, רק אתה יכול להציל את העובדים", אמרו העובדים.

בשבוע שעבר חסמו העובדים את צומת עזריאלי, ובשבת קטעו, במשך 50 דקות, עשרות את דבריו של שר הכלכלה אלי כהן (כולנו) במהלך אירוע "שבתרבות" בבאר שבע. "איך השר כחלון יכול לקרוא לעצמו חברתי ולתת יד לזרוק לרחוב 1,500 משפחות בדימונה ערב חג הפסח", צעקו לעברו העובדים. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול, לראשונה, בפתח ישיבת הממשלה למשבר סביב מכל האמוניה שבחיפה. "אנחנו מנסים לפתור את המשבר. מצד אחד יש לנו מחויבות לביטחון תושבי הקריות. במקביל, אנו עושים הכל כדי למנוע פיטורים של 1,500 עובדים ערב פסח ופגיעה בתעשייה".

מורים בתכנית שלבים של משרד החינוך הודיעו על שביתת אזהרה, מחר (שלישי) "כי לא יתכן שלא נרוויח שכר בחופש פסח ובקיץ, ולא יתכן שנמתין חודשים לשיבוץ לעבודה ושכרנו יהיה נמוך ולא יאפשר לנו לפרנס בכבוד. אנחנו לא עובדים סוג ב' ואנחנו קוראים להנהלת 'קדימה מדע' להיענות לדרישותינו לשיפור משמעותי בשכר וליצירת בטחון תעסוקתי.

ארגון כוח לעובדים, המאגד את המורים בתוכנית שלבים המספקת שירותי הוראה לילדים חולים במחלות כרוניות בביתם הכריז לפני שבועיים על סכסוך עבודה. כ-450 עובדי התוכנית, ובהם מורים, סייעות חינוכיות ונותני שירותים פרא רפואיים, מועסקים בשנתיים האחרונות על ידי חברת הקבלן קדימהמדע.

מורי תוכנית שלבים עובדים עם ילדים חולים שמצבם הרפואי לא מאפשר להם לצאת מביתם לתקופה של יותר מ-21 יום. בתוכנית לומדים ילדים מגיל גן חובה ועד לכיתה י"בומדי שנה נעזרים בה כ-5,000 תלמידים. על פי האמור באתר של קדימהמדע, בכל רגע נתון לומדים בתוכנית כ-1,200 תלמידים.

מדובר בילדים הסובלים ממגוון רחב של בעיות רפואיות, ובין היתר מחלות כרוניות כמו סרטן או מחלות ניווניות שונות שגורמות לתלמידים קשיים פיזיים וקושי להתנייד. חלק מהילדים סובלים מהפרעות פסיכיאטריות וחלקם לא מסוגלים ללמוד בחברת ילדים אחרים וסובלים מדחייה ואלימות או מקשיים להשתלב מחדש במערכת החינוך. המורים בתוכנית מועסקים כעובדי קבלן, ומשרד החינוך מממן את התוכנית ומפקח על הפעילות. העבודה נעשית במסגרת "העסקה אפקטיביות" – תשלום רק בגין שעות הוראה שניתנות בפועל.