עובדי חברת החשמל פתחו בצעדים נגד ההפרטה; הסכם בבתי הזיקוק באשדוד

ועד עובדי חברת החשמל פתח הבוקר (שלישי) בסדרת עיצומים ארצית. כצעד ראשון העובדים מתכננים את עצירת תשלום לכלל ספקי החברה כמו גם גביית חובות מלקוחות. בנוסף, בחלק ממחוזות הדרום התקבלו כבר תלונות על אי חיבור מתקנים סולאריים שונים לרשת.

2017-06-13_204149

תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה שממשלת הימין מעוניינת להפריט (צילום: ויקיפדיה)

 

מהוועד מסר כי "זהו צעד מחויב המציאות לאחר ההחלטה החד צדדית של שר האנרגיה יובל שטייניץ לתת לסקטור הפרטי להקים תחנת כוח גדולה וחדשה במקום ארבע יחידות ייצור פחמיות שמוצבות בחדרה ומתוכננות להסגר עד סוף החודש". במקור משרד האנרגיה התכוון לתת לחברת החשמל להקים שתי תחנות כוח חדשות שמונעות בכוח גז טבעי על חשבון יחידות הפחם, אולם לאחרונה שינה השר את דעתו לא לפני שהממונה על ההגבלים העסקיים, רשות החשמל ומשרד האוצר התנגדו לתת לחברת החשמל להקים תחנות כוח חדשות כדי לא לפגוע בתחרות במשק.

מיקו צרפתי, יו"ר ועד עובדי חברת חשמל אמר שלא תהיה פגיעה בחשמל, בטחון המדינה או חיי אדם וכן לא יינקטו צעדים בעתות חירום. "עד היום שרי האנרגיה והאוצר דאגו למרוח את עובדי חברת חשמל בזפת ונוצות תוך הפחדת הציבור שהוועד יוריד את השלטר וזאת בעוד הם דואגים להעביר את חברת חשמל ללא תמורה למשפחת עופר, משפחת אריסון, משפחת תשובה וחבריהם".

לאחר שבוע של עיצומי עובדים בבתי הזיקוק באשדוד המופרטים, הגיעו אתמול (שני) ההנהלה והעובדים לסיכומים לאחר משא ומתן לילי – לקראת חתימה על הסכם קיבוצי חדש. ההנהלה ונציגי העובדים סיכמו כי ההסכם החדש יחול לחמש שנים, שבמהלכן יקבלו העובדים תוספות שכר ותנאים שיגלמו עלייה ממוצעת של כ-9% בשכרם בכל שנה משנות ההסכם.

"אנחנו שמחים שההנהלה הבינה בסופו של דבר את הנחישות של העובדים, וכן שעליה להתפשר כדי להגיע שנצליח לחתום על הסכם" אמר יו"ר ועד העובדים שלווה אלישקשווילי: "מדובר בהסכם ראוי והוגן, שמיטיב משמעותית עם עובדי בית הזיקוק. למעשה, מאז שנת 2015 ובעיקר בהסכם זה, הצלחנו לעמוד ביעד שהצבנו: החזרת חלק ניכר ממה שנלקח מאיתנו בהסכם 2011".

תוספות השכר יינתנו בשיעור של כ-2.1% בשנה, כשמחציתן באחוזים ומחציתן באופן שקלי, שיצמצם את פערי השכר בחברה. כמו כן נקבע בחברה שכר מינימום מפעלי בסך 5,600 ש"ח לחודש. סעיפי 'זחילת השכר' הקיימים (מנגנונים אוטומטיים לעליית שכר – דרגות, תוספת ותק וגמולים) יעוגנו בשיעור ממוצע של 3.2%  לשנה – ובכל שנה יינתנו 200 דרגות לעובדים בחברה.

שני סעיפים בהסכם תורמים לצמצום הפערים בין עובדים – ביטול מעמד "דור ג'", וקליטת עובדי קבלן להעסקה ישירה. על פי ההבנות, ההסכם יבטל את מעמד דור ג' בחברה בתוך שנתיים, כשמחצית העובדים במעמד זה ייקלטו באופן מיידי כעובדי דור ב', ומחציתם השנייה תיקלט בשנה הבאה. ההסכם כולל קליטתם של מספר קטן של עובדי ביטחון, המועסקים כיום כעובדי קבלן, להעסקה ישירה בחברה.

עוד נקבע בהבנות כי מנהלי דרג הביניים הקיימים והעתידיים יזכו מעתה לתוספות ניהוליות, מכסות ימי החופשה יוגדלו ורכיב אחזקת הרכב בשכר ייהפך לחלק משכר היסוד, כך שיופרשו בגינו גם הפרשות לפנסיה.

עובדי החברה התחייבו לשקט תעשייתי בתקופת ההסכם באשר לנושאים שהוסדרו בו. בית הזיקוק באשדוד הוקם בשנת 1973 על ידי הממשלה והופרט מאוחר יותר. מאז 2006 הוא נמצא בבעלות חברת "פז", חברה ציבורית שעד לאחרונה נשלטה על ידי בינו צדיק. פז היא חברת האנרגיה היחידה בישראל המחזיקה בבית זיקוק. המתקן באשדוד בעל כושר זיקוק של 5.2 מיליון טונות נפט גולמי בשנה, ומייצר כ-40% מהדלק וכ-40% מגז הבישול הנצרכים בישראל.