עובדי הרכבת יינקטו צעדים ארגוניים עקב החלטות חד צדדיות של ההנהלה

הנהלת הרכבת הודיעה אתמול (ראשון) שהחל ממחר יושבתו שני מקטעי מסילות במרכז הארץ ובדרום, ועשרות תחנות ייסגרו, בשל עבודות על פרויקט החשמול שיימשכו עד תחילת פברואר. לא תופעלנה רכבות מדרום לתחנת תל אביב ההגנה, וזו תהיה התחנה האחרונה שאליה ניתן יהיה להגיע מכיוון צפון. כל התחנות הדרומיות לתחנה תיסגרנה זמנית לשירות. כמו כן לא תופעלנה רכבות בקו הרצליהירושלים יצחק נבון, ובקו ראש העין צפוןראשל"צמשה דייןבאר שבע.

עובדי הרכבת יינקטו צעדים ארגוניים (צילום: רכבת ישראל)

בין התחנות שתיסגרנה לשירות: ראש העין צפון, פתח תקווה סגולה, פתח תקווה קריית אריה, בני ברק, לוד, לוד גני אביב, כפר חב"ד, מודיעין מרכז, פאתי מודיעין, ירושלים יצחק נבון, צומת חולון, חולון וולפסון, בת ים יוספטל, בת ים קוממיות, רמלה, בית שמש, באר יעקב, ראשל"צ הראשונים, ראשל"צ משה דיין, רחובות, יבנה מזרח, יבנה מערב, אשדוד, אשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים, מזכרת בתיה, קריית מלאכי יואב, קריית גת, להבים רהט, באר שבע צפון האוניברסיטה, באר שבע מרכז, דימונה. ההחלטה זכתה לביקורת ציבורית נרחבת כי הרכבת מושבתת לחלוטין גם בסופי השבוע לצורך חשמול המסילה מבלי לפתוח את הרשת ולסגור אותה לחלוטין.

ועד עובדי הרכבת מתנגד להחלטת הרכבת להתקדם עם פרויקט החשמול, ומסר שהעובדים ינקטו צעדים ארגוניים החל ממחר: "עובדי הרכבת לא ישתפו פעולה עם עבודות החשמול החדשות שבכוונת הנהלת הרכבת לבצע באופן חד צדדי, תוך שמירה על המשך מתן השירות המלא לנוסעים וללא פגיעה בתנועת הרכבות והנוסעים", נכתב בהודעה שהעביר הוועד להנהלה. יצוין שבמוצאי שבת פנה ועד העובדים לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב והזהיר מנקיטת צעדים ארגוניים בתוך 48 שעות. בוועד טוענים כי ההנהלה מבצעת "צעדים חד צדדיים, פוגעת בעובדים ובפרנסתם בנוסף לפגיעה המתמשכת בגלל הקורונה".

בשונה מהסגר הראשון בחודש מרץ, אז הושבתה הרכבת לחלוטין ו-700 עובדים הוצאו לחופשה במסגרת הסכם בין המדינה להסתדרות, כעת טוענים בוועד שהמהלך יפגע בפרנסתם של 1,000 עובדים מבלי קשר לנגיף קורונה, אלא לעבודות התשתית, וזאת בעת שעדיין מתנהל משא ומתן על עבודות החשמול.

לדברי הוועד להקדמת העבודות ופרויקט החשמול יש השלכות על תנאי העבודה של כ-1,000 מתוך 4,000 עובדי הרכבת: "גרירת הרגליים המכוונת במו"מ וסירוב ההנהלה לקבוע ישיבות לניהול מו"מ בנוכחות מנכ"ל החברה, לשם חתימה על הסכם קיבוצילא מותירות בידי המשיבים ברירה, אלא להודיע על כוונתם לנקוט צעדים ארגוניים", נכתב בפנייה לבית המשפט לשם ההשבתה. עוד מתנגד הוועד ל"החלטת ההנהלה חסרת הסמכות לבצע בימים הקרובים ובתוקף מידי, שורה של ניודים, הכשרות והשבתת עובדים, ללא מו"מ וללא הסכמת המשיבים".

מטעם ועד עובדי הרכבת, באמצעות היועצת המשפטית עו"ד סיגל פעיל, נמסר: "הנהלת הרכבת מנסה שוב לבטל את נציגות העובדים ברכבת ישראל. מתקבלות החלטות חדצדדיות בקשר למאות עובדי הרכבת בתקופתו של פרויקט זה, ללא שיתוף וניהול דין ודברים עם נציגות העובדים ובאופן חדצדדי. ועד העובדים לא יוכל לעמוד מנגד נוכח הניסיון הזה להכתיב עובדות בשטח ולפגוע בעבודה ובפרנסה של כ-1,000 עובדים. אנחנו מקווים שבית הדין יבהיר להנהלת החברה שיש דברים שאין להם מקום במסגרת יחסי עבודה".