עובדי הקואופ יפתחו בשביתה ללא הסכם קיבוצי בטרם תימכר הרשת

"אם לא ייחתם עם אחד הרוכשים הסכם קיבוצי היום, נשבית את הרשת מחר – עד שהרוכשים הפוטנציאלים יתעשתו וישובו לדבר עם נציגי העובדים". כך הכריז היום (רביעי) יו"ר ועד עובדי קואופ, אורי צרפי, בהודעה שהופצה לעובדי הרשת ושפורסמה באתר ההסתדרותי "דבר ראשון". הכוונה לשבות מגיעה לאחר ששני המועמדים המובילים לרכישת הרשת, רמי לוי וזול ובגדול, מתחמקים ממו"מ על ההסכם הקיבוצי שמהווה תנאי אותו הציבו העובדים למכירת הרשת.

2019-02-20_204501

״בימים האחרונים נפגשנו עם הרוכשים הפוטנציאלים, אך לצערי הם גוררים רגליהם ונמנעים מלהתחייב לחתום על הסכם קיבוצי עם עובדי הרשת. אנחנו גם לא רואים שהנאמנים מנסים לשמור על זכויות העובדים, וקוראים להם לפעול מול הרוכשים בדחיפות בעניין הזה. אנחנו מכירים את התנאים הנוראיים לעובדים שנהוגים בחלק מרשתות הקמעונות, ולא נאפשר התעמרות בעובדי הרשת שלנו", כתב צרפי.

לדברי הוועד, נציגי הרשתות ביטלו לאחרונה מפגשים שנקבעו במטרה לחתום על ההסכם, ומסרבים לקבל את דרישות העובדים. כוונת הוועד היא להשבית את הרשת במהלך הדיון שיתקיים מחר בצהריים, אלא אם אחד המועמדים יסכים לחתום על ההסכם הקיבוצי. העובדים מעוניינים ללחוץ על השופט מטעם בית המשפט המחוזי בירושלים שלא לאשר את מכירת הרשת למועמד שלא חתום על ההסכם הקיבוצי.

החשש של העובדים הוא כי במידה והשופט יאשר מחר את מכירת הרשת לפני החתימה על הסכם קיבוצי, הדבר יעודד את הרוכש שלא לחתום על ההסכם ולמעשה לפגוע בתנאי העבודה של כאלף עובדי הרשת. תנאי העבודה של מרבית עובדי רשתות הקמעונאות קשים במיוחד ואילו ההסכם הקיבוצי של עובדי רשת קואופ מבטיח שכר גבוה מהממוצע בענף, יחד עם הגנות נוספות. עלפי מקורות בוועד, נציגי המועמדים קיימו מפגש אתמול אצל הממונה על ההגבלים העסקיים, במטרה להגיע להסכם שיחלק את סניפי החברה ביניהם. הדבר מנוגד לדרישות העובדים, שדורשים את מכירת הרשת כמקשה אחת. העובדים חוששים שפיצול הסניפים בין שני בעלים חדשים יחליש מאד את כוח המיקוח של העובדים, וימנע מהם להשיג הסכם מול הבעלים החדשים.