עובדי המעבדות פותחים בשביתה: נגד ההפרטה ולמען שיפור תנאי עבודתם

לאחר פיצוץ המו"מ עם משרד האוצר, החל ממחר (ראשון) ישבתו ללא הגבלת זמן 2,000 עובדי המעבדות הציבוריות. יצוין שרק בדיקות הקורונה יבוצעו גם בימי השביתה, אך עדכונים ישלחו רק על תשובות חיוביות, במטרה לקטוע את שרשרת ההדבקותכמו כן יפעלו שירותי חירום במעבדות המשרתות את בתי החולים במערך הבריאות הציבורי, אך לא יינתנו שירותי מעבדה במרפאות הקהילה. יצוין שבמהלך החודש האחרון, העובדים הפגינו מדי יום מול בתי החולים ברחבי הארץ ואף חסמו כבישים הסמוכים להם.

הפגנת עובדי מעבדה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, 11 באוגוסט 2020 (צילום: הסתדרות עובדי המעבדות)

"אחרי שנים של דיונים, ובטח בתקופה הנוכחית של מגפת הקורונה, מן הראוי שמשרד האוצר יתחייב לשינוי אמיתי ביחס לעובדי המעבדות הציבוריות", אמרה אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות. "לא די בהצהרות בלתי מחייבות מצד אחד, ובחוסר אחריות, חוסר מחשבה, בזבזנות ותקיעת סכין בגב מצד שני, בהפרטה בפועל של המעבדות בימים אלו באמצעות חתימת הסכמים אפלים, המוסתרים מעיני הציבור".

במשא ומתן עם האוצר דרשו העובדים בין היתר הסכם קיבוצי חדש; בניית תוכנית לתיקון ליקויים שהוצגו בדו"חות מבקר המדינה ומשרד הבריאות; הפסקת העסקה של עובדים בחוזים אישיים; חשיפת ההסכמים שנחתמו עם מעבדות פרטיות, שבהם לפי העובדים הובטחו תנאים משופרים לעובדים; וביטול הזרמת מיליארדים למעבדות הפרטיות לצד ייבוש המעבדות הציבוריות.