עובדי הטלוויזיה החינוכית יפגינו בי-ם; בית הדין דחה את השביתה ב'שבלים'

ועדי העובדים בטלוויזיה החינוכית הטילו וטו על ההסכמה המתגבשת ולפיה החינוכית תחדש את שידוריה בערוץ 11 (התאגיד, "כאן"), לאחר שאלה הופסקו בתחילת אוגוסט. על כך מסר חיים ביאור בדף המידע המקוון של אגודת העיתונאים בתל-אביב.
מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ שעד לאחרונה שימש במקביל גם כמנכ"ל הטלוויזיה החינוכית, החליט לבטל את שידורי החינוכית בערוץ 11 שנמשכו בממוצע 4.5 שעות בכל יום (בשעות הבוקר והצהריים, ללא שבתות), וזאת בתגובה על שקופית מחאה שעובדי החינוכית העלו במסגרת השידורים בערוץ 11, ובה קראו שלא לסגור את החינוכית. על פי חוק השידור הציבורי החינוכית עתידה לסיים את שידוריה 15 חודשים לאחר עלייתו לאוויר של תאגיד השידור הציבורי, כלומר באוגוסט 2018.

2017-10-17_210516
בשבועות האחרונים, עם מינויה של ד"ר אורנה שמחון כמנכ"לית זמנית של הטלוויזיה החינוכית (בנוסף לעבודתה כראש אגף במשרד החינוך), החלו דיונים בין הנהלת החינוכית לבין הנהלת התאגיד, בנוגע לחידוש השידורים של החינוכית במסגרת ערוץ 11. הדיונים אף הניבו הסכם עקרוני בין שמחון לבין מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, ואולם ארבעת הוועדים בחינוכית מונעים לעת עתה את השלמתו ואת חתימתו הסופית, בין היתר בשל אי מילוי דרישתם לקבל תגמול כספי "ראוי", אחת לשנה. הוועדים אינם מוכנים לנקוב בסכום הפיצוי , אך ההערכה היא שמדובר בכמה אלפי שקלים לכל עובד

הוועדים גם דורשים להיות מעורבים בתכנים ובלוח השעות של שידורי החינוכית במסגרת ערוץ 11, דרישה שגם לגביה אין עדיין הסכמה. כמו כן הם מבקשים להימנע משידור מבזקי חדשות באמצע התוכניות של החינוכית, בטענה שהדבר פוגע ברצף השידור.

ועדי העובדים בחינוכית שיגרו אתמול (שני) איגרת אל 180 העובדים, שבה נאמר כי "לנוכח ההסכם המתגבש בין מנכ"לית החינוכית לבין מנכ"ל התאגיד על חידוש השידורים של החינוכית בערוץ 11, אנו מבהירים כי לפי שעה אין תוקף להסכם והוא לא קיבל את אישורנו".
באיגרת לעובדים כותבים הוועדים כי הם נתנו אמנם את הסכמתם העקרונית לשדר תוכניות של החינוכית התאגיד, אולם זאת רק במסגרת הסכם קיבוצי שיסדיר את התנאים ואת התגמול הכספי לעובדים שיקבל את אישורם של משרד האוצר והסתדרות עובדי המדינה. "עד עתה לא קיבלנו לידינו את ההסכם ולא נתנו לו את הסכמתנו", נכתב. "לפיכך אין תוקף להסכם ואין לשתף פעולה בשום צעד לקראת התחלת השידורים בתאגיד".
גורם בקרב הוועדים מסר כי הפיצוי אותו הם דורשים בעבור שידורי תוכניות החינוכית ב"כאן", לא יבוא במקום הפיצוי הכספי בגין שידורי התכנים של החינוכית בערוץ 2.
מבין 180 עובדי החינוכית, 81 הם עיתונאים. יו"ר ועד העיתונאים, שרון וינברג- שפיגלר, אמרה היום כי "עקרונית, חיזקנו את ידיה של המנכ"לית ותמכנו ברצונה שנחזור להשתלב בשידורי התאגיד, אבל יחד עם זאת אנו מצפים לשקיפות מצד ההנהלה ומעורבות בתכני ההסכם, כך שלא ייחתם בלעדינו". היא הוסיפה כי "אנו מבקשים לוודא שההסכם אינו פוגע בחינוכית ובעובדיה". יצוין עובדים בחינוכית פרסמו בפייסבוק קריאה לפתוח במאבק פעיל למען המשך הפעלתה של החינוכית גם לאחר אוגוסט 2018. הקבוצה יוזמת פעולות מחאה שונות, ובהן הפגנה בשבוע הבא בירושלים. לדברי שרון וינברג, היוזמה להפגנה לא באה מהוועדים, "אבל אם היא תתקיים, נבוא ונשתתף בה". עוד היא אמרה שהוועדים מתחילים בימים אלה לפעול למען שינויו של חוק השידור הציבורי הקובע את סגירת החינוכית בעוד 10 חודשים. לדבריה, הוועדים עומדים להיפגש עם חברי כנסת מכל הסיעות כדי לשכנעם להירתם למען שינוי החוק.

אתמול, בית הדין לעבודה החליט לדחות את השביתה בתכנית שלבים לאחר דיון של שלוש שעות. מוועד העובדים, החברים בכוח לעובדים, נמסר "הצגנו את הטיעונים לשביתה אך בית הדין התרשם כי טרם מוצו כל האפשרויות להגיע להתקדמות במו"מ. למרות המאמצים הרבים שהשקענו בשכנוע, החליט השופט לדחות את השביתה לעוד חודש וקבע שבמידה ולא תחול התקדמות במו"מ בחודש זה הוא יאפשר לנו לשבות".

יחד עם זאת, השופט חייב את משרד החינוך להיות צד במו"מ ו"מבחינתנו זהו הישג ראוי וחשוב מאוד משום שמשרד החינוך הוא זה שמממן ומפעיל את הפרויקט ובמשך כל שנת המו"מ זוהי דרישה שעלתה מצדנו אנו והיא כה משמעותית עבורנו ויכולה להוביל לתוצאות המיוחלות עבור העובדים". לדברי הוועד "הישג חשוב נוסף הוא התייחסותו של בית הדין לגיוס היתר, לאבטלה מאונס של עובדים ולצורת שיבוץ תלמידים מורים והורה כי הוועד יחד עם 'קדימה מדע' יקבעו עקרונות משותפים ביחס לגיוס עובדים ושיבוץ תלמידים".

התקדמות חשובה נוספת שהושגה בדיון היא חיובה של המעסיק "קדימה מדע" להציג את הדוחות הכספיים. דרישה זו של הוועד הוצגה לאורך כל המו"מ ונדחתה על הסף על-ידי "קדימה מדע". לסיכום מסר הוועד למורות ולמורים בתכנית: "אז נכון שהשביתה נדחתה אבל השגנו הישגים חשובים מאוד אמש וראוי לנו לראות אותם ולהתמקד בהם. אנו חדורי אמונה שנצליח להגיע להסכם טוב שישפר משמעותית את מעמדנו ויעניק יציבות תעסוקתית לכולנו".