עובדי החינוכית הפגינו בכיכר רבין; השביתה באפקון נכנסה ליומה השביעי

עובדים ומשפחות של צופים השתתפו אמש (רביעי) בהפגנה נגד סגירת הטלוויזיה החינוכית, בכיכר רבין בתל אביב. בין השאר, לקחו חלק במחאה כוכבי הערוץ בעבר ובהווה: סוזי מילר, יואב קוטנר ואילן דר. על הבמה הופיעו גם בובות התכנית "פרפר נחמד", שנשאו דברים ושרו בעזרת מפעיליהן.

יואב קוטנר אמר בהפגנה כי "כל אחד אוהב להיזכר בילדות שלו. הטלוויזיה החינוכית הייתה בשנים האחרונות מאוד פוריה. היא יצרה הרבה מאוד תוכניות טובות המיועדות למבוגרים ונוער וגם לילדים. מה שמאפיין את התחנה הזאת שהיא מתייחסת לקהל ברצינות. בכנסת כולם פה אחד אמרו לנו 'אנחנו אוהבים את החינוכית', כולם הבטיחו אבל בסוף סגרו את החינוכית".

2018-07-12_204342

השחקן אילן דר ("קרובים קרובים") נאם בהפגנה והוסיף כי "שמעתי שסוגרים את החינוכית ושהיום יש הפגנה, קיוויתי שהכיכר תהיה מלאה. אבל אין פה מספיק אנשים שאיכפת להם. זה יום עצוב מאוד. אבל אני מבין למה, כי השם של הטלוויזיה היא חינוכית וחינוך קשור בתרבות. לא דואגים פה לתרבות, אין תקציבים לתרבות. יש תקציבים לפתוח עוד ערוץ אחד, ערוץ 20 והטלוויזיה החינוכית לא הייתה פוליטית מספיק". עובדי הערוץ מקיימים מאבק ממושך נגד הכוונה להפסיק את שידורי הערוץ בחודש הבא, כפי שמורה חוק השידור הציבורי.

יצוין שההסתדרות הגישה הבוקר (חמישי) לבית הדין האזורי לעבודה בתלאביב כתב תביעה חריף כנגד הנהלת חברת אפקון בקרה ואוטומציה מפתח תקווה, אשר עובדיה שובתים היום זה היום השביעי. כתב התביעה הוגש לאחר שהנהלת החברה בחרה לשבור את שביתת העובדים בניגוד לדין וגם ברגעים אלה עושה שימוש בקבלניחוץ לשם ביצוע מטלותיהם השוטפות.

בכתב התביעה מבקשת ההסתדרות מבית הדין לפסוק פיצויים מהנהלת החברה בגין פגיעה לא חוקית בהתארגנות העובדים ובזכותם לשבות, וכן ביקשה להורות לה לחדול מהפגיעה בעובדיה ולחזור בתום לב לשולחן המו"מ מול נציגות העובדים.

אפקון בקרה ואוטומציה הינה חלק מאפקון אחזקות שבשליטת קבוצת שלמה. כ-300 עובדיה, שהתאגדו בהסתדרות באוגוסט 2016, מספקים שירותי מערכות גילוי אש, ביטחון, בקרה וכד’ למוסדות, מפעלים וארגונים רבים בהם רשות הנמלים, רשות שדות התעופה, קופת חולים כללית, רכבת ישראל, טבע, בנקים ותנובה.

ברקע לשביתה, אשר החלה ביום רביעי בשבוע שעבר מבוי סתום במו"מ להסכם קיבוצי ראשון בחברה. למרות ניסיונות הוועד וההסתדרות להגיע לפתרון הסוגיות שבמחלוקת, ההנהלה תקעה שוב ושוב מקלות בגלגלי המו"מ והערימה קשיים בהידברות בין הצדדים. לאחר שלא נותרה בידי העובדים כל ברירה, הם החלו בצעדים ארגוניים.

מיד עם פרוץ השביתה החלה החברה לשבץ ולהעסיק עובדי חברות כוח אדם ועובדים מסניפים אחרים במקום העובדים השובתים, ואנשיה אף פנו לעובדים בניגוד לדין במטרה לשכנע אותם לחדול מצעדיהם. למרות מכתב התראה שנשלח מטעם ההסתדרות אל החברה מתוך תחושת אחריות ודאגה לעתידה ולעתיד עובדיה, הנהלת אפקון לא חדלה מהתנהלותה ונותרה בסירובה העיקש לחזור לשולחן הדיונים.

בכתב התביעה, בו מגוללת ההסתדרות את השתלשלות העניינים מאז פרצה השביתה, מוצגים שורה ארוכה של מקרים בהם הפרה החברה באופן שיטתי את שביתת עובדיה במספר רב של אתרים, ובכך פגעה בהתארגנותם. "חוסר תום הלב של החברה הינו בוטה, וחורג מכל פרופורציה", נכתב בבקשה. "החברה פגעה קשות בזכות ההתארגנות של העובדים ובזכות השביתה שלהם וניסתה בכל דרך לשבור את השביתה, לנטרל אותה ולעשות מהעובדים השובתים חוכא ואטלולא".

בבקשתה הדחופה מבית הדין מבקשת ההסתדרות להוקיע את ההתנהלות הפסולה של החברה ולהשית עליה תשלום פיצויים במסגרת הקבוע בחוק: "בכך יהיה כדי להראות שיחסי עבודה אינם ג’ונגל פראי […] אלא מגרש תרבותי בו יש לנהוג בכבוד צד אחד למשנהו".