עובדים עלינו בחורף, בקיץ ובצהרים: פני התקציב כפני ממשלת הימין

אוי כמה שזה מתאים לבנימין נתניהו! בקומבינה האחרונה שרקחו ראש הממשלה והחליפי, בני גנץ, הוחלט לדחות את אישור תקציב המדינה (ואף את הדיון בנושא!) לסוף השנה. כך תמשיך המדינה להתנהל, לכאורה, במסגרת התקציב ההמשכי. כלומר, נתניהו ניצח: יהיה (ליתר דיוק: אולי יהיה) תקציב חדשנתי רק לשנה אחת – 2021.

נתניהו ניצח אבל כולנו הפסדנו, כי משמעות הדבר היא שהכסף מקופת המדינה זורם לפי גחמותיו של נתניהו (כי ממילא ועדת הכספים מאשרת את כל בקשותיו) ועושה דברו שר האוצר ישראל כ"ץ מבצע– ללא דיון, ללא קביעת סדר עדיפויות. מדובר בסכום הפעוט של 400 מיליארד שקל, ועוד 11 מיליארד שנוספו ברגע האחרון (על כך בהמשך).

כך, באיטיות ובהתמדה הופכת ממשלת נתניהו (כן, אותו נתניהו המואשם בפלילים) לאוטוקרטיה: ללא כינוס ישיבות ממשלה, תוך מידור כל השרים ובהם השרים הבכירים ביותר, עם כנסת חצימשותקת; אבל עם מחאה קולנית והמונית ברחובות.

פרשת התקציב איננה עוד אחת מקומבינות נתניהו הידועות לשמצה. התקציב הוא הכלי המרכזי לניהול הכלכלה במהלך אחד המשברים הכלכליים, החברתיים והבריאותיים הגדולים של העשורים האחרונים.

התוצאה המידית של הדחייה היא שלא ניתן לעקוב אחר פעילותיה הכלכליות של ממשלת הימין. למשל, כדי להתמודד עם השפעות מגפת הקורונה על המשק, השתמשה מדינת ישראל ב"קופסאות חוץתקציביות". הקופסאות הן תוספות לתקציב הקיים, אך הן מנוהלות בנפרד ממנו. הן לא מתווספות לבסיס התקציב כך, שבעתיד לא ייכללו בתקציב. עד כה אישרה הכנסת כ-80 מיליארד שקל בקופסאות (לפעמים נתניהו נוקט בסכום "100 מיליארד שקל") אך לא ברור האם הוצא הכסף ולאיזו מטרה בדיוק.

בזמנים כתיקונם, ולא היו רבים כאלה תחת שלטון נתניהו, הוצאות תקציב המדינה אינן שקופות. בעזרת ועדת הכספים, במהלך השנה פושט תקציב המדינה צורה ולובש צורה, בהתאם להחלטות הממשלה. לדוגמא: כמה כסף מוציאה מדינת ישראל על החזקת הכיבוש של השטחים הפלסטיניים ועל הקמת התנחלויות? לא ניתן ללמוד דבר בנושא מתקציב המדינה ומהוצאות הקשורות בו. ובכל זאת, מדי שנה מוזרמים לשטחים מיליארדים רבים. עתה נעשה הערפל סביב התקציב הזה כבד עוד יותר.

לאחר אישור החוק של השר יועז הנדל (24.8), אותה קומבינה שתוארה קודם, הודיעו חגיגית נתניהו וכ"ץ על תוספת של כ-11 מיליארד שקל לתקציב השנה. יפה, לא? כלום הבינו שלא ניתן להתנהל על פי תקציב שעקרונותיו נקבעו במשרד האוצר אישם במחצית 2017? מוקדם לחגוג, כי לא נמסר מהם היעדים של אותם 11 מיליארד שקל.

השר כ"ץ גילה בישיבת ועדת הכספים (25.8) שכרבע מהתוספת (3.3 מיליארד שקל) מיועדת למשרד הביטחון. האם התגלו "איומים חדשים"? טילי החיזבאללה מדויקים יותר? נגמר מלאי הפצצות המיועדות להטלה בסוריה? לא, השר מלמל שמדובר בפיצוי בעקבות קיצוץ רוחבי קודם.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב