עובדים בערים אדומות נאלצים להיעדר מהעבודה בגלל הסגר ונותרים ללא פרנסה וללא פיצוי

עובדים שנעדרים מעבודתם בשל בהטלת סגר על ערים אדומות בידי הממשלה נותרים ללא פרנסה וללא פיצוי. כל עולה מדיון שנערך הבוקר (שלישי) בוועדת העבודה של הכנסת. בפתח הדיון אמר יוזם הדיון, ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת): "אתגרי הקורונה לא מפסיקים להגיע לפתחינו. בשבועות האחרונים אנחנו עדים לסגרים מקומיים בערים אדומות ואני מקבל פניות רבות ומוצדקות של עובדים ופועלים שרוצים לצאת לעבודה ולא מתאפשר להם כי המשטרה מציבה מחסומים. מי שעובד במסגרת לפעמים מקבל מענה אבל הרוב לא במצב הזה עובדי בניין, עובדים המשתכרים שכר יומי ועוד, נפגעו באופן קשה ואיבדו את מקור פרנסתם לכל הסגר שנמשך לפעמים עשרה ימים. מתווה החופשה ללא תשלום החל"ת או מתווה הבידוד לא מתייחסים לכך".

אוכפים את הסגר בצפון (צילום: משטרת ישראל)

במהלך הדיון הכירו נציגי משרדי הממשלה שנכחו בדיון בצורך למצוא פתרון לעובדים. עו"ד דקלה חורש, משרד העבודה אמרה "אנחנו חושבים שיש מקום לדאוג למענה לתקופת ההיעדרות, בין אם שיפוי של המעסיק על תשלום השכר ובין אם בפיצוי ישיר לעובד עצמו. גם את הנושא של הגנה מפני פיטורים בגלל המגבלות הממשלה הונחתה לבחון, יתכן שיש לקדם תיקון חקיקה בנושא אבל יש לקחת בחשבון גם את קשיי המעסיקים בתקופה הזו".

עו"ד שלמה מור מהמוסד לביטוח לאומי ציין את הקושי בהסדרת הנושא: "רק בחודש האחרון אושרו ארבעה הסכמים שמטרתם לסייע לעובדים במצבים החדשים והמורכבים שאליהם נקלענו. כשמתקבלות החלטות מידיות, מקומיות וזמניות כמו סגר מקומי וזמני של 48 או 72 שעות זה לא פשוט להתאים וליישם את הדברים. לכן הבוקר אנחנו עדיין לא אנשי בשורות אבל מקווה שנמצא בקרוב פתרון פשוט ויעיל".

יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות, דח'יל אבו זייד, שהוא יו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות, ציין ש"אין שום מענה לערים האדומות בהסדרים הקיימים. יש מקומות שלפני כשלושה שבועות, מה-18 בנובמבר, הוגדרו כערים אדומות ואף אחד לא יודע איך להתנהל וכמה זמן זה עוד יימשך. הגבול הוא דק מאוד ומי שהיום כתום יכול להיות מחר אדום ולהיפך וזה מחייב לתת תשובה ומענים לאנשים האלה".

עו"ד מהא שחאדה סויטאת מארגון המשפטניות "איתךמעכי" הוסיפה: "צריך להגן על העובדים והעובדות בערים אדומות מפני פיטורים וגם לתת להם דמי אבטלה אם התפטרו או יצאו לחל"ת כדי לטפל בילדים כשאין מסגרות חינוך. אין צורך להמציא מחדש את הגלגל, יש חוקים לשעת חירום שכבר מסדירים מצבים דומים, צריך רק להחיל אותם על המצב הנוכחי ובאופן מיידי".

לאחר הדיון מסרה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת: "המדינה סוגרת ערים שלמות אבל לא מגבה את זה במציאת פתרונות לפועלים שלא יכולים להגיע לעבודה. עכשיו בוועדת העבודה דחקנו באוצר למצוא פתרון לאנשים האלה שלא נמצאים בבידוד, לא בחל״ת, ולא בעלי עסקים אבל לא יכולים לעבוד בכל זאת".