עדויות נוספות: ישראל מרחיבה את הקריה למחקר גרעיני בדימונה

סוכנות הידיעות אי-פי פרסמה הבוקר (חמישי) תמונות המעידות על קיומן של עבודות תשתית בכור הגרעיני בדימונה – שמסתמנות כפרויקט הבנייה הנרחב ביותר בכור בעשורים האחרונים. מהתמונות עולה כי נחפר במתחם בור בגודל של מגרש כדורגל. בסוף השבוע פורסמו הידיעות הראשונות לפיהן ישראל מרחיבה את הקריה למחקר גרעיני בדימונה, המתקן העוסק בין היתר בייצור רכיבים לנשק גרעיני. כך עולה מדיווח של הפאנל הבינלאומי לחומר בקיע (IPFM ארגון מומחים לאנרגיה גרעינית שפועל להפחתת ייצור האורניום המועשר ברחבי העולם.

צילום לוויין שפורסם על-ידי סוכנות אי-פי: העבודות הנערכות בכור הגרעיני בדימונה

 

לפי הדיווח של הארגון, העבודות מתרכזות מדרום וממערב לכור – ובאתר האינטרנט שלו פורסמו תמונות לוויין שמשוות את הכור לפני ואחרי תחילת העבודות. החוקר פבל פודוויג מאוניברסיטת פרינסטון, אמר כי לפי המידע שידוע עד כה העבודות נמשכות קרוב לשנתיים.

המכון האמריקני למדע ולביטחון לאומי טוען כי בידי ישראל כ-115 ראשי נפץ גרעיניים, וכ-660 ק"ג פלוטוניום. "מספר כלי הנשק הגרעיניים של ישראל הוא סוד שמור היטב", הסביר אז דייוויד אולברייט, ראש המכון. "לישראל יש מגוון רחב של פלטפורמות להרכיב עליהן נשק גרעיני. עם תמיכה צרפתית בשנות ה-60, ישראל פיתחה את הטיל הבליסטי יריחו. מאז שיפרה אותו לכדי מספר טילים יותר מתקדמים, ובידיה טילי שיוט שיכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. היא מחזיקה במטוסים שיכולים לשגר נשק גרעיני וייתכן שהיא גם יכולה לשגר טילי שיוט מהצוללות שלה".

 

הדיווח הראשוני שפורסם:

http://fissilematerials.org/blog/2021/02/significant_new_construct.html

 

לידיעה שפורסמה ב"גרדיאן":

https://www.theguardian.com/world/2021/feb/18/israel-nuclear-facility-dimona-weapons

 

עוד בנושא:

עיתון בריטי חושף: ישראל מרחיבה את הקריה למחקר גרעיני בדימונה