עדאלה דורש עיכוב ביצוע צווי הפינוי וההריסה נגד תושבי אום אל-חיראן

מרכז עדאלה פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה כי יורה  על עיכוב ביצוע צווי הפינוי וההריסה נגד תושבי כפר אום אלחיראן שבנגב. בשבוע שעבר הודבקו צווים מטעם ההוצאה לפועל בהם הודיעו לתושבי הכפר כי ההריסה תתבצע במחצית השנייה של חודש אפריל.

2018-03-25_195530

אחת מהודעות הפינוי שנמסרו באום אלחיראן בשבוע שעבר (צילום: עדאלה)

עורכות הדין סוהאד בשארה ומאיסאנה מוראני ממרכז עדאלה טענו בפנייתן כי הריסת כפר אום אלחיראן תשאיר את 350 תושביו, כולל נשים וילדים רבים, ללא כל קורת גג: "בניגוד להתחייבויות המדינה והבטחותיה בפני בית המשפט העליון, ההודעות הנ"ל באות כאשר טרם הושג הסדר צודק ומוסכם על התושבים וטרם הובטח דיור נאות, זמין והולם לתושבי הכפר. כל זאת בצל מטרותיה הגזעניות והמפלות של האגודה ההתיישבותית 'חירן' אשר תהיה מעורבת, כנראה, בהקצאת המגרשים בחירן".

עורכות הדין בשארה ומוראני ציינו בפנייתן כי משפחות אשר נעקרו מהכפר ובתיהן נהרסו, חיות כיום בתנאים מחפירים: "אף אלה מבין תושבי הכפר אשר אולצו לחתום על 'הסכם מסגרת' והתפנו לחורה חיים כיום במבנים ארעיים מסוכנים ללא תנאי מחיה מינימליים וללא חיבור לתשתיות בסיסיות כגון מים, חשמל ומערכת ביוב". לפניית עדאלה צורפו תמונות המלמדות על תנאי המחייה שבהם גרים משפחות שאולצו לחתום על הסכם המעבר.

בנוסף על כך, צוין בפנייה כי בניגוד להתחייבויות החוזרות ונשנות מצד המדינה במסגרת ההליכים המשפטיים נגד פינוי והריסת אום אלחיראן, לפיהן היישוב "חירן" יהיה פתוח לקבל כל ישראלי מכל עדה ודת, התברר, לאחר תום ההליכים, כי בתקנון האגודה השיתופית חירן נקבע שרק אזרחים יהודים יכולים להירשם כחברים באגודה. כך, בעוד בית המשפט קבע בהחלטתו כי "הישוב המתוכנן אינו מונע מבני הפזורה להתגורר בו, כל החפץ להתגורר בחירן רשאי לעשות כן", בתקנון היישוב נקבע כי "יכול להתקבל כחבר באגודה רק אדם, שאושר על ידי ועדת הקבלה, ואשר נתמלאו בו כל סגולות הכשירות המופרטות להלן: 5.1 יהודי אזרח ישראלי או תושב קבע בישראל, השומר תורה ומצוות לפי ערכי היהדות האורתודוקסית."

כאמור, דרש מרכז עדאלה מהיועץ המשפטי לממשלה כי יורה לרשות מקרקעי ישראל ולכל הגורמים הנוגעים בדבר שלא לבצע את צווי הפינוי וההריסה נגד תושבי הכפר הבדואי אום אלחיראן כל עוד לא קיים הסדר מוסכם על התושבים; יורה על קידום פתרון יישובי הוגן, מוסכם ובשיתוף מלא עם תושבי אום אלחיראן; ויורה לרשויות להימנע מכל שיתוף פעולה עם האגודה השיתופית "חירן" בהיותה התאגדות גזענית ומפלה.