עדאלה: בלתי חוקי לחייב עובדים לדבר רק עברית

"חיוב אנשי הצוות לדבר אך ורק בעברית גם אם הצוות עצמו דובר ערבית, משמעה איסור לדבר בשפת אימם, השפה הערבית. איסור זה הינו בלתי חוקי בעליל. משמעות האיסור הינה כפייה עליהם לדבר בשפה שאינה שפת אימם, ועל כן יש היא מהווה דיכוי של אותם עובדים", כך נכתב בפניית מרכז עדאלה לד"ר מסעוד ברהום' מנהל בית החולים הגליל המערבי בנהריה, אשר הורה לעובדי בית החולים לדבר אך ורק בשפה העברית בכותלי המוסד.

2014-09-21_201028

ד"ר מסעוד ברהום, מנהל בית החולים הגליל המערבי בנהריה (צילום: ויקיפדיה)

 

עו"ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה ציינה כי האיסור על העובדים הערבים לדבר בשפה הערבית מהווה פגיעה בזכותם החוקתית לחופש הביטוי. "האיסור על עובד לדבר בשפת אימו, במיוחד כאשר הוא מבקש לתקשר עם קולגות ששפת אימם אף היא השפה הערבית, יש בה כדי להוות פגיעה בזכות החוקתית לחופש הביטוי. שכן דיבור בשפתהאם מבחינתם, הינה הדרך היעילה והעדיפה ביותר כדי להביע את עצמם ואתעמדותיהם ולהעביר את המסר הכי מדויק שהם מתכוונים אליו".עודנכתב בפניית עדאלה כי ההוראה מנוגדת לרוח חוזר מנכ"ל משרד הבריאות  מפברואר 2011 בנושא התאמה והנגשה תרבותית של המערכת לכל אזרחי המדינה, שבה צוינההנגשה שפתית כמרכיב אשר עשוי לצמצם את ההפליה ואת הפערים באספקת שירותיהבריאות.

 

בתגובתו של ד"ר ברהום למרכז עדאלה נמסר כי הדברים אינם מדויקים, "מומלץ שמטפל ומטופל ידברו ביניהם בשפת האם של המטופל, כדי לתת או לקבל מידע חיוני וזו ההנחיה שניתנה. אף אחד מאנשי הצוות אינו מחויב לדבר שלאבשפת האם שלו בעת שאינו שוהה לצד מיטת המטופל", כתב ד"ר ברהום. יצוין שד"ר ברהום, תושב שפרעם, הוא הרופא הערבי הראשון שהתמנה למנהל מרכז רפואי מאז הקמת המדינה.

 

אולם מהמסמך המקורי שנשלח ע"י ד"ר ברהום למנהלי המחלקות עולה כי ההוראה היא אכן גורפת ותקפה לכל שטח בית החולים. עו"ד זהר הבהירה זאתבתגובה לד"ר ברהום: "בהתאם לפנייה שאתה העברת אל מנהלי המחלקות… עולהכי החובה שהינך מטיל הינה גורפת והיא חלה על 'כותלי המרכז הרפואי' ללא החרגה ללא קשר אם המטופל דובר עברית או לא". עו"ד זהר שבה ודרשה כיההוראה לדבר אך ורק בשפה העברית תבוטל.