'עבדים היינו': לאחר עשור הסתיים סכסוך העבודה של העוזרים המשפטיים

הנהלת בתי המשפט והעוזרים המשפטיים הודיעו אמש (רביעי) על סיום סכסוך העבודה ביניהם, שנמשך כעשור. על פי ההודעה המשותפת שהפיצו הצדדים, ההסכם הושג בשיתוף משרד האוצר, הממונה על השכר, נציבות שירות המדינה וההסתדרות. קווי ההסכם גובשו לאחר תהליך ארוך, רצוף משברים ושביתות ואין סוף דיונים, ובסופו של תהליך גישור שבראשו עמד יובל רכלבסקי לשעבר הממונה על השכר באוצר.

בין היתר דרשו העוזרים לבטל את המגבלה על תקופת העסקתם שהסתכמה בשש שנים ללא קשר למידת תפקודם ולמידת שביעות הרצון של השופט שעמו הם עובדים. דרישה זו נענתה וההגבלה בוטלה, ובמקביל נקבע בראשונה לעוזרים המשפטיים הסכם קיבוצי שיחול עליהם.

2018-03-29_193703

במסגרת ההסכם, גובש מודל העסקה ייחודי אשר מגדיר את תנאי העסקתם, וכולל מחויבות מוגברת של הנהלת בתי המשפט ומערכת המשפט כלפיהם. כך לדוגמה, במידה שהמדינה תרצה לסיים את העסקתו של עוזר משפטי לשופט, תינתן לו תקופת הודעה מוקדמת ארוכה יותר, ואף תוגדר תקופה לחיפוש עבודה בתוך מערכת המשפט הציבורית ובכלל אגפי שירות המדינה. במקביל אף יינתנו פיצויי פרישה מוגדלים במקרה של סיום ההעסקה, ואפשרות המעבר למשרות אחרות במערכת תהיה זמינה ופשוטה יותר.

נקודה חשובה נוספת שלגביה הושגה הסכמה, היא הימנעות מיצירת "דורות" ופערי שכר בתוך המערכת וכן הגנה על העובדים הקיימים מפני הפחתה בשכרם. בנוסף תוגדר דרגה נוספת לדור העוזרים המשפטיים לשופטים שכבר מועסק במערכת, ויתקיים דיון בעוד שש שנים על פתיחת הדרגה גם לעובדים שיצטרפו בהמשך.

יצוין שהעובדים הקיימים יוכלו לבחור אם לעבור למודל העסקה באמצעות הסכם קיבוצי, או להישאר במודל הקיים של העסקה באמצעות חוזה אישי. הטבה חד פעמית נוספת שלה זכו העוזרים היא מענק בסך 4,000 שקל שיינתן להם בשתי פעימות, וכן החלטה כי שכרם יעלה מעתה מידי שנה ב-1% – בהתאם לרמת הוותק. כן נקבע כי כל כללי התקנות שירות המדינה (תקשי"ר), כולל אלו המיטיבים עם משפטנים ופרקליטים יחולו גם על העוזרים המשפטיים.

יו"ר ועד העוזרים המשפטיים עו"ד שרית טוביס אמרה בתגובה להסכם שהושג, כי "ערב חג הפסח, הושג הסכם היסטורי עבור העוזרים המשפטיים לשופטים, המגדיר בראשונה בתולדות המערכת את העסקתם. היום, בתום עשר שנות מאבק, הכירה סוף סוף המערכת בחשיבותם העצומה של העוזרים המשפטיים לשופטים וזאת במסגרת הסכם קיבוצי".