סרט על הסופר ג'יימס בולדווין יוקרן בפסטיבל דוקאביב: 'אני לא הכושי שלכם'

ביום חמישי הקרוב, 11 במאי, ייפתח הפסטיבל ה-19 לקולנוע דוקומנטרי בתלאביב דוקאביב. במשך תשעה ימים יציג הפסטיבל ברחבי העיר שורה ארוכה של יצירות תיעודיות. בין הסרטים שיוקרנו בימים הקרובים הסרט המועמד לאוסקר: "אני לא הכושי שלכם", של הבמאי ראול פק.

2017-05-07_200159

הפגנת לבנים בדרום ארה"ב בתחילת שנות ה-60: 'עירוב בין גזעים הוא קומוניזם' (צילום מתוך הסרט)

סרטו של פק הוא קופרודוקציה אמריקאיתצרפתיתבלגיתשווייצית בת 96 דקות. דובר אנגלית עם תרגום לעברית. במרכז הסרט: הסופר האמריקאי השחור ג'יימס בולדווין, שלשכת החקירות הפדרלית של ארה"ב (הFBI) הדביקה לו בשנות ה-60 את התווית – "סכנה מוחשית לביטחון הלאומי". תיקו של הסופר, המסאי והפעיל לזכויות השחורים באפ.בי.איי. מכיל כ-1,900 עמודים של מסמכים שנאספו משנת1960 ועד סוף שנות ה-70.

בשלהי שנות השבעים החל הסופר בולדווין לכתוב את ההיסטוריה של ארצות הברית של אמריקה מבעד לסיפור חייהם של שלושה מחבריו שנרצחו: מֶדגר אוורס, מלקולם אקס ומרטין לות'ר קינג.

בולדווין ידע תמיד שיבוא יום והוא ייאלץ לצאת למסע הזה, וזאת בעקבות מערכת היחסים הטעונה בין לבנים ושחורים בארה"ב באותם הימים ואפלייתם בת 400 השנה של השחורים – כפי שנהג לומר. אבל הסופר לא הצליח להשלים יותר מ-30 עמודים לפני מותו.

הסרט, הנשען על ההתבוננות המיוחדת של בולדווין, על שפתו הפיוטית (בקריינות נפלאה של סמואל ל. ג'קסון), על קטעי ארכיון נדירים ועל תיעוד עדכני, ממשיך את הפרויקט השאפתני הזה. הוא בוחן, מבעד לעיניו הביקורתיות והחריפות של בולדווין את מקום האלימות והדיכוי הפוליטי, החברתי והמעמדי בארה"ב של אז ושל היום.

לצערנו, מעט מכתבי בולדווין תורגמו לעברית. לפני כעשור ערך ראובן מירן ופרסם אנתולוגיה של כתבי הסופר תחת הכותרת "זר בכפר" (הוצאת נהר, 2006).

האנתולוגיה כוללת קטעים אוטוביוגרפיים מתוך כתביו של אחד מגדולי הסופרים האמריקאים במאה ה-20.  בולדווין מספר בישירות על חייו – מצוקות ילדותו, רגישותו לגזענות, ניכורו האינטלקטואלי והיותו שונה. בסיפורים שזורים בעוצמה הקונפליקטים שחווה והתובנות החברתיות והתרבותיות הדרמתיות שנבעו מהם.

יצוין שראול פק, במאי הסרט "אני לא הכושי שלכם", עומד גם מאחורי הפקה, הפעם עלילתית ואף היא שאפתנית במיוחד: סרט על קרל מרקס ופרידריך אנגלס הצעירים. סרטו של פק על מייסדי הסוציאליזם המדעי יגיע לאקרנים בחודש יוני הקרוב תחת השם ״מרקס הצעיר״

לדברי פק, "חרף חשיבותם של מרקס ואנגלס בהיסטוריה, הנושא טרם טופל לעומק בקולנוע". הסרט מספר את קורותיהם של שני המהפכנים בעת שנפגשו ב-1844. חברותם הפוליטית והאישית תימשך עד למותו של מרקס ב-1883. השחקנים בסרט הם אוגוסט דיל (מרקס), סטפן קונרסק (אנגלס (וויקי קריפס (ג'ני מרקס). הבמאי ראול פק, יליד 1953, היה שר התרבות של האיטי בין 1996 ל-1997. כעת הוא בגלות בארה"ב.

הידיעה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב