סרטים ממקסיקו, מצרים, צרפת ויפן יוקרנו במועדון הקולנוע של הגדה השמאלית

תחת הכותרת "חיים על הקצה", סרטים ממקסיקו, מצרים, צרפת ויפן יוקרנו במהלך חודש פברואר במועדון קולנוע בגדה השמאלית, מוצ"ש בשעה 20:00. בשבת הקרובה, 4 בפברואר יוקרן "קרב בגן עדן".

2017-02-02_205446

מתוך הסרט המצרי הסרט המצרי "אוטובוס 678"

סרטו של במאי קרלוס רייגדאס הופק ב-2005 במקסיקו, 98 דקות, בספרדית תרגום לאנגלית. הקרב שמנהל מרקוס, נהגו של גנרל מקסיקאי מעוטר, נגד מצפונו שלו, אחרי שהתינוק שהוא ואישתו חטפו למטרות כופר, מת. זהו סרטו השני של קרלוס רייגדאס, אחד הבמאים יוצאי הדופן והמסעירים ביותר בזמן הזה. "קרב בגן עדן" הוקרן בפסטיבל קאן 2005 וזכה לביקורות מהללות וקוצפות. "קרב בגן העדן זה הילד הבעייתי שלי, ולכן גם הסרט שלי שאני אוהב יותר מכל", אמר רייגדאס על סירטו. נדב לפיד ינחה את השיחה אחרי הסרט.

 במוצאי שבת 11 בפברואר יוקרן הסרט הצרפתי "מלך הבריחות" של הבמאי אלן ג'ירורדי, הסרט הופק ב-2009, 93 דק', צרפתית תרגום לאנגלית. ארמנד הוא גבר גדל מידות בסביבות גיל הארבעים, סוכן מכירות של תרופות והומוסקסואל שנשבר לו מחייו. דווקא בצומת הדרכים הזו הוא פוגש בקורלי בחורה צעירה ויפהפייה והשניים, מי היה מאמיןמתאהבים כנגד כל הסיכויים. הזוג המוזר הזה יוצא למסע בריחה שיתעלה על כל תפיסה, ישבור כל תבנית ויעקם כל קונבציה אפשרית. זהו סרטו הראשון של אלאן ג'ירורדי ("זרים על שפת האגם") שכבר מגלם בתוכו את תווי ההיכר של הבמאי המבריק הזה: עיסוק בחומרים נפיצים השוברים את חומות הטאבו, הומור ייחודי, דיאלוגים שנונים ודמויות שהקולנוע נמנע מלהתעסק איתם. תום שובל ינחה את השיחה אחרי הסרט.

 הסרט המצרי "אוטובוס 678" יוקרן במוצאי שבת 18 בפברואר בשעה 20:00. סרטו של במאי מוחמד דיאב הופק ב-2010, 100 דק', ערבית תרגום לאנגלית. הטרדות מיניות ברחוב ובמקומות ציבוריים היא תופעה שכיחה במצרים בפרט ובחברה הערבית בכלל. הסרט הוא עיבוד חופשי לסיפורה של נוהא רושדי, המצרית הראשונה אשר תבעה גבר שהטריד אותה מינית ברחוב, בעקבות המאבק שלה חוקק לראשונה במצרים חוק נגד הטרדות מיניות. 678 הוא מספר קו האוטובוס בו נוסעת פאיזה כל יום לעבודתה, כמעט בכל יום היא חווה הטרדות מיניות באוטובוס הצפוף. היא לא מסוגלת לזעוק כי בחברה שמרנית פטריארכלית הדבר עלול להמיט עליה קלון, ומצד שני אינה יכולה לספר לבעלה ואף נרתעת מכל גילוי מיני שלו, מה שיוצר מתח תמידי ביניהם. יום אחד היא מוציאה את הסיכה שמחזיקה לה את כיסוי הראש ודוקרת גבר מטריד באיבר מינו. הסרט מגולל את סיפורן של פאיזה שבאה ממעד נמוך ועוד שתי נשים מעמדות בינוני וגבוה, השלוש יוצאות למסע נקם בגברים המטרידים כשהן דוקרות אותם באיברי מינם, עד שהמשטרה מגיעה אליהן תאופיק אבוואיל ינחה את השיחה אחרי הסרט.

הסרט האחרון שיוקרן בגדה השמאלית (אחד העם 70, תלאביב) החודש יהיה "צבאו העירום של הקיסר ממשיך לצעוד". הסרט של הבמאי קזואו הארה יוקרן ב-25 בפברואר. זו הפקה מ-1987, ביפנית עם תרגום לאנגלית 122 דקות.

לקנזו אוקוזאקי יש משימתחיים. הוא מחפש, שלא להגיד רודף, אחר האחראים למותם המיסתורי של מספר חיילים מהיחידה שלו בצבא יפן שנלחמה בגיניאה החדשה בזמן מלחמת העולם השניה. הקיסר הוא האחראי הראשי בעיניו לסבל שנגרם לעם היפני עקב מעורבות יפן במלחמת העולם, יחד עם זאת הוא מחפש באופן אובססיבי קצינים שהיו מעורבים במיתות המסתוריות בגיניאה החדשה ומאשים אותם בפשעי מלחמה, תוך שהוא מתעלל בהם מילולית וגם פיזית. הסרט עשוי בסגנון "סינמה וריטה" ואיננו מתערב במתרחש, אך קשה שלא לחוש את ההזדהות העצומה של הבמאי עם הדמות הראשית שלו שהוא במקרה הטוב טיפוס מאד קיצוני.

הסרט עורר מחלוקות קשות ביפן כשהוצג לראשונה ואף מפיץ לא העז לקחת על עצמו את הפצתו. ארול מוריס טען שבעיניו זה אחד מחמשת הסרטים הטובים ביותר. מייקל מור אמר על הסרט: "היצירה הכי מדהימה של קולנוע". הבמאי אבי מוגרבי ינחה את השיחה אחרי הסרט.

מועדון הקולנוע של הגדה השמאלית בפייסבוק: https://www.facebook.com/LeftBankMC