סרטים מארגנטינה, מרוקו, צרפת וטורקיה יוקרנו במארס בגדה השמאלית

סרטים מארגנטינה, מרוקו, צרפת וטורקיה יוקרנו בחודש מארס במועדון קולנוע בגדה השמאלית. ההקרנות נערכות מדי מוצ"ש, בשעה 20:00 בגדה השמאלית, רחוב אחד העם 70. במוצ"ש 4 במארס יוקרן הסרט "נסיכת צרפת" של במאי מתיאס פינייר (ארגנטינה 2014, 66 דקות, ספרדית תרגום לאנגלית). פיניירו, מהקולות המקוריים של הדור החדש של הקולנוע הארגנטינאי, מביא את סגנונו הקולנועי הייחודי לשיא חדש ב"הנסיכה מצרפת" (2014 ) יצירה קאמרית עם אנסמבל השחקנים הקבוע של הבמאי.

2017-03-04_165141

הבמאי הארגנטיני מתיאס פיניירו (צילום: פאחינה 12)

העלילה, האוורירית והמשועשעת, סובבת סביב ויקטור, במאי תאטרון צעיר, החוזר לבואנוס איירס על מנת להפיק תסכית רדיו על פי "הלילה השניים עשר" של שיקספיר. קבוצת השחקנים שהוא מאגד סביבו, הם חברים קרובים וקולגות אך בעיקר אילו הן אהבות ישנות, חדשות ובלתי צפויות. בדומה לקומדיה השקספירית אותה מחדש ויקטור, העלילות של מציאות חייו נטוות ומסתבכות אחת בשנייה. פיניירו הצעיר מאיר בחוכמה וברגישות השייכים למסטארים מזדקנים את מהותה החמקמקה של היצירה וסודק עוד סדק בקלישאה החבוטה שיצירה היא רפלקציה של החיים וטוען מנגד שאולי גם החיים הם לעיתים ביטוי של היצירה.

אחרי הסרט יוקרן הסרט הקצר של פיניירו, "במוזיאון" שנעשה בעקבות צילומי "הנסיכה מצרפת". תום שובל ינהל את הדיון שאחרי ההקרנה.   

במוצאי שבת 11 במארס, יוקרן הסרט "צבא הישע" של הבמאי: עבדאללה טיאה. זו הפקה מרוקאיתצרפתית מ-2013, 82 דקות, ערבית תרגום לאנגלית. עבדאללה הוא הומוסקסואל מתבגר שמחפש את דרכו באקלים המיני, הגזעני והפוליטי של מרוקו. עבדאללה גדל במשפחה גדולה בשכונה של מעמד הפועלים, בין אב מרוחק, אמא שתלטנית, אח גדול אותו הוא מעריץ, קומץ של גברים מבוגרים שחושקים בו, בחברה שמכחישה את היותו הומוסקסואל.

שנים מאוחר יותר עבדאללה עובר לג'נבה ללמוד באוניברסיטה היכן שעומדות בפניו אפשרויות חדשות של חירות אך הוא עסוק בגעגועים למולדתו. "צבא הישע" הוא סרטו הראשון של עבדאללה טאיה – סופר מרוקאי נחשב – והוא עיבוד לקולנוע של ספרו האוטוביוגרפי בעל אותו השם. טאיה הוא הסופר הערבי הראשון שכותב בפתיחות על היותו הומוסקסואל והגיבור של סרטו הוא הדמות הראשית הראשונה בקולנוע הערבי. את הדיון אחרי הקרנת סרט ינהל ראג'י בטחיש.

במוצאי שבת 18 במארס, יוקרן הסרט "הנאצי שלנו" של הבמאי רוברט קריימר. קופרודוקציה צרפתיתגרמנית מ-1984, 103 דקות, צרפתית וגרמנית תרגום לאנגלית. ב"הנאצי שלנו" אנו צוללים לתוך סיטואציה שנחשפת בפנינו בהדרגה: זהו המייקינג אוף של סרט עלילתי של הבמאי תומס הרלן שאביו היה מבמאי הבית של היטלר. קצין אס אס לשעבר, אלפרד פילברט, נבחר לשחק בסרט מבלי לדעת שבמהלך הצילומים הוא יועמד לדין מול מצלמת הקולנוע על דברים אמיתיים שעשה במהלך מלחמת העולם השנייה.

סרטו של קריימר מתמודד עם השותפות של כל מי שנוכח במשפטשדה הזה, כל אחד וההיסטוריה שלו, אלו ששואפים לנקמה, גאולה או חמלה, אלו שעוצמים עין ורק רוצים לעשות את עבודתם במקצועיות, ובמקרה של פילברט התשוקה להיות כוכב ולהיות חלק מהעולם המפתה של הקולנוע אפילו אם זה יעלה לו בחייו. סרטים מעטים צללו כל כך עמוק לתוך העמימות וההפיכות של הספקטאקל והשדה של אי מוסריות שהוא מצייר סביב המשתתפים בו. את הדיון אחרי הסרט ינהל אבי מוגרבי.

הסרט האחרון במהלך חודש מארס, יוקרן במוצאי שבת ה-25: "עונות השנה" של הבמאי נורי בינג צ'לאן הטורקי. הפקה צרפתיתטורקית מ-2006, 98 דקות, טורקית תרגום לאנגלית. זהו סרטו אישי ביותר של זוכה דקל הזהב, נורי בינג צ'לאן, אולי גדול הבמאים הפעילים של ימינו ("שנת חורף", "היו זמנים באנטוליה"). בתפקיד הגבר: נורי בינג צ'לאן בעצמו. בתפקיד האישה: אברו צ'לאן, אשתו. את הדיון אחרי הסרט ינהל נדב לפיד.

מועדון קולנוע בגדה השמאלית בפייסבוק: https://www.facebook.com/LeftBankMC