סרבנית כיבוש נכלאה בפעם הרביעית ונידונה ל-30 ימי מחבוש נוספים

עתליה בן אבא, בת 19 מירושלים, נשפטה היום (רביעי) ל- 30 ימי מחבוש – לאחר שאתמול היא התייצבה בלשכת הגיוס תל השומר והכריזה בפעם הרביעית על סירובה להתגייס לצבא ובכך לקחת חלק בכיבוש השטחים ובדיכוי העם הפלסטיני. עד כה בן אבא ריצתה שלוש תקופות כליאה, וסך הכל 80 ימי מחבוש בשל סירובה. לאחר שתסתיים תקופת הכליאה הנוכחית, שבסיכומם תיכלא ל-110 יום בכלא הצבאי, בן-אבא צפויה להיקרא לחזור ולהתייצב בלשכת הגיוס ומתכוונת להמשיך ולעמוד על סירובה ולהצהיר כי היא מעוניינת לשרת בשירות אזרחי חלופי.

2017-05-24_211511

בשבוע שעבר, לרגל יום הסרבנות הבינלאומי, פרסמה ארגון זכויות האדם אמנסטי סקירה בינלאומית קצרה אשר משווה את היחס לסרבנות מצפון בישראל ובמספר מדיניות בעולם שבהן קיים גיוס חובה. מהסקירה עולה כי בהשוואה למדינות הדמוקרטיות בעולם המערבי, הפגיעה של ישראל בזכויות סרבני המצפון כפי שנקבעו על-ידי החוק הבינלאומי היא בין החמורות ביותר. אמנסטי ממליץ להכיר בכל סרבני המצפון אשר סירובם נובע מהתנגשות בין אמונה כנה לבין שירות בצבא הישראלי, בין אם האמונה פציפיסטית, דתית או אחרת, וגם כאשר האמונה המדוברת נעוצה בהתנגדות לפעולות צבא ישראל בכללותן, או לפעולותיו הספציפיות של הצבא, לרבות פעולות בשטחים הפלסטיניים הכבושים.

בן אבא סיימה לאחרונה שנת שירות בשומר הצעיר בה הייתה חברה מכיתה ה' ומסרה היום: "אני נכנסת לכליאה רביעית על סירובי להתגייס ביום שהנשיא טראמפ נמצא בלארץ, ויש קולות רבים שתולים בו המון תקוות שיביא לכאן את השלום. יחד עם המון רצון ותקווה לשינוי, חבל שאנחנו תולים את תקוותינו בפשיסט שיביא לנו את השלום. ובכל מקרה – זה אנחנו, מי שחי פה, שמחוייבים להילחם על השלום הזה. וזה מה שאני עושה היום. גם היום אני חוששת לחזור לכלא, אבל כאן הבנתי שאומץ זה לא כשלא מפחדים – זה לעשות משהו למרות שהוא נורא מפחיד. ואני עושה את זה כדי לעצור את הכיבוש ולהביא שלום."

בן אבא מלווה ע"י רשת מסרבות – רשת סרבנות פוליטית המחברת את כל מכתבי, יוזמות וקבוצות הסירוב מהשנים האחרונות לפעולה משותפת. הרשת תומכת בסרבני וסרבניות מצפון הבוחרים שלא להתגייס לצבא הכיבוש, תוך מודעות להיררכיה המגדרית שמתבטאת בצבא ובחברה הישראלית ככלל.