סקר עומק מצביע על עלייה בתמיכה ברשימה המשותפת בקרב הציבור היהודי

סקר עומק שערכה ד"ר דליה שיינדלין, סוקרת דעת קהל ויועצת פוליטית מהמכון "דעה עצמאית מחקר ואסטרטגיה", מצביע על מגמת התחזקות של הרשימה בקרב הציבור היהודי, ועל פוטנציאל גדול למעבר של מצביעי שמאל יהודים למשותפת.

הסקר, שנערך בהזמנת הרשימה המשותפת בקרב מדגם מייצג של כ-800 מצביעים יהודים המזהים את עצמם כאנשי שמאל או שמאל-מרכז, העלה כי 5% מהם שוקלים להצביע לרשימה המשותפת. לפי חישובה של שיינדלין, ציבור זה מונה כ-835 אלף איש, ושיעורו בחברה היהודית הוא 22%. לפיכך, 5% ממנו שקולים למנדט וחצי או אף לשני מנדטים, בתלות באחוז ההצבעה בציבור הכללי.

בראיון לאתר "וואלה" (22.2) אמרה שיינדלין: "יותר אנשי שמאל שינו את דעתם לכיוון המשותפת. הם לאו דווקא אומרים את זה במפורש. אני קוראת את זה במספרים. זו עלייה קלה, אך זו עלייה עקבית. המגמה היא של פתיחות גוברת בקרב השמאל היהודי לכיוון הצבעה אפשרית למשותפת".

"להרבה מהאנשים האלה זו תהיה פעם ראשונה שהם יצביעו למשותפת", הדגישה שיינדלין. "אני חושבת שברקע, בארבע-חמש השנים האחרונות החברה היהודית למדה להכיר גם את המשותפת וגם את איימן עודה. התרגלו למישהו שמשתתף בשיח הישראלי, מביע שיוויוניות ומסר של 'ביחד', ובכלל הרשימה המשותפת מביאה סמל של איזו התנגדות למה שהיה פה, הצבעה לה מהווה מחאה נגד מה שהם תופסים מגיע מכיוון המדינה, קרי הסתה וגזענות, והם רוצים להעביר מסר של 'אני רוצה חברה אחרת'. לעומת הצבעה למרצ יש בכך במפורש אמירה של תמיכה במיעוט, כלומר 'אני רוצה מפלגה כזו שמייצגת שותפות במקום תקיפות נגד המיעוט'. הליכה עם המשותפת זה הליכה משותפת של יהודים וערבים. זה באופן אישי להצהיר אני רוצה חברה שמחבקת את המיעוט הערבי שלה", הוסיפה.

סיבה אפשרית נוספת למגמה שמעלה הסקר היא העמימות האידיאולוגית של מרצ ופנייתה ימינה בעקבות האיחוד עם העבודה-גשר. מצביעי מרצ רבים, לרבות חברי מפלגה, מאוכזבים מהאיחוד ומדחיקתו של המועמד הערבי היחיד של מרצ, עיסאווי פריג', אל מקום לא ריאלי ברשימה לטובת הגנרל יאיר גולן. דחיקה זו מסמלת כי מרצ ויתרה על שאיפתה לשותפות יהודית-ערבית, ומעדיפה לטפח על חשבונה תדמית "ביטחוניסטית" וממסדית יותר. גם המצע המדיני של העבודה-גשר-מרצ איננו ברור כל צרכו, ורשימה זו אינה משמיעה מסר ברור בעד סיום הכיבוש ובעד פתרון שתי המדינות על בסיס גבולות 67'. בתנאים אלה נותרה הרשימה המשותפת רשימת השמאל היחידה שאינה קורצת לימין.

ברשימה המשותפת מזהים את הפוטנציאל הגדול, ובשבועיים האחרונים למערכת הבחירות הגדילו את המאמצים לפנות לבוחרים בציבור היהודי. ביום ראשון השבוע נתלו ברחבי הארץ מאות שלטי חוצות בעברית של הרשימה המשותפת, עליהם מופיעה הסיסמה "יאללה משותפת". בשלטים נכתב: "שמאל אמיתי לא מגמגם, לא נגרר ימינה ולא מפחד לעמוד על העקרונות שלו. שמאל אמיתי נלחם למען המוחלשים ביותר בחברה – כדי לשנות את העולם, ביחד. שמאל אמיתי זו שותפות ערבית יהודית. שמאל אמיתי מתנגד לכיבוש. שמאל אמיתי נאבק בגזענות. שמאל אמיתי לא מפחד משינוי – הוא מוביל אותו. שמאל אמיתי זה הרשימה המשותפת". כמו כן, לאורך הקמפיין קיימו חברי הכנסת של הרשימה המשותפת עשרות כנסים, מפגשים וחוגי בית ברחבי הארץ המכוונים לציבור היהודי.

יצוין כי למאמצים אלה הצטרף קמפיין של הרשימה המשותפת ביידיש, באמהרית וברוסית, הפונה לציבורים המוחלשים בישראל ומדגיש את זיקתה של המשותפת למאבקם (ר' גיליון מס' 8 של "זו הדרך").

לאור העלייה הצפויה בשיעור ההצבעה בציבור הערבי, מקווה הרשימה המשותפת להגדיל את כוחה ל-14 ואולי אף ל-15 מושבים בכנסת – ובהם אחד או שניים הודות למצביעי שמאל יהודים. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), התייחס למגמה והכריז (22.2): "האזרחים הערבים הפנימו שאיש לא ייתן לנו את ההשפעה שמגיעה לנו, אז אנחנו צריכים לקחת אותה בעצמנו. לצדנו יעמדו גם רבבות אזרחים יהודים שמצאו בית פוליטי חדש שמבוסס על שותפות ערבית-יהודית". עוד הוסיף עודה: "היהודים נוהרים למשותפת, והתקווה לשינוי מתחילה בשותפות ערבית-יהודית. יחד אנחנו ניצור רוב אזרחי שייתן תשובה מוחצת להסתה וימחק את המונח הגזעני 'רוב יהודי'. מי שמאמינים בשלום, בשוויון, בדמוקרטיה ובצדק חברתי כבר תומכים במשותפת – עכשיו רק נשאר להם להצביע עם הלב".

אסף טלגם

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"