סקרים בצרפת: מלנשון במקום השלישי במרוץ לנשיאות; לה פן בדרכו האנטישמית של אביה

בסקר חדש שפורסם אתמול (ראשון) בעיתוני פאריס מתחזק מועמד השמאל העקבי הזוכה לתמיכת הקומוניסטים, ז'אן לוק מלנשון, ומשיג את מועמד הימין פרנסואה פיון כשהוא מגיע למקום השלישי בסבב הראשון בבחירות לנשיאות צרפת שיתקיימו בעוד שבועיים. פיון, יורד בהתמדה בסקרים בעקבות פרסום השערורייה לפיה קיבלה רעייתו פנלופה כספי הציבור. פיון שהוביל בסקרים לפני הפרשה, צנח כעת למקום הרביעי. גם שני המועמדים המובילים, השר האוצר הניאוליברלי לשעבר, עמנואל מקרון, ומועמדת הימין הקיצוני, מארין לה פן, מאבדים נקודות בסקרים.

2017-04-10_163643

יצוין שמנלשון קיים אתמול אסיפת בחירות בעיר מרסיי, בהשתתפות 70 אלף תומכים. זו אסיפת הבחירות הגדולה שנערכה בדרום צרפת מזה שנים. בחודש שעבר ערך מלנשון אסיפת בחירות נוספת בבירה פאריס, בה לקחו חלק כ-130 אלף בני אדם. את סרטון הנאום במרסיי שהופץ ביוטוב נפצה על ידי כ-370 אלף צופים.

האסיפה במרסיי הוקדשה "למאבק למען השלום ונגד המלחמה". במשך כ-80 דקות רבבות האזינו לנאומו של מלנשון שעסק גם בשאלות נוספות כגון רווחה, דמוקרטיה וסביבה. "אני המועמד של מחנה השלום" הכריז מלנשון בתום הנאום. הפופולריות של מועמד השמאל העקבי גדלה מדי יום ואתמול אמר בריאיון רדיופוני מועמד המפלגה הסוציאליסטית, בנואה האמון (חמישי בסקרים), שבמידה ומלנשון יתמודד בסיבוב השני בבחירות לנשיאות – מפלגתו תתמוך במועמדותו.

מועמדת הימין הקיצוני לה פן הכחישה אתמול את אחריותה של מדינתה באיסופם של יהודי פריז וריכוזם באצטדיון רכיבת האופניים "ול ד'יאב' בעיר בעת הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה. "אני לא חושבת שצרפת נושאת באחריות לכך, אלא מי שעשה זאת באופן אישי", אמרה לה פן. 13 אלף היהודים שנעצרו רוכזו באצטדיון והובלו למחנות ההשמדה. לה פן הסבירה שנמאס לה מהביקורת התמידית מבית על צרפת: "מלמדים את הילדים שלנו שיש המון סיבות לבקר את צרפת, לראות בה רק צדדים אפלים". לה פן מצדדת בדבריו של אביה מייסד מפלגת החזית הלאומית ז'אן־מארי לה פן, אשר טען שההכרה של צרפת באחריות לגירושם של היהודים היא "חיזור אחרי הקול היהודי המבוסס על ערימת שקרים". להפן האב טען שהמעצר והגירוש "לא היו ביוזמתה של צרפת", טענה הסותרת את כל המחקרים ההיסטוריים.

הגירוש החל ב-16 וב-17 ביולי 1942 אז ביצעו כמה אלפי שוטרים צרפתים מעצר המוני של יהודים בפאריס, בהוראת השלטונות הנאציים. במבצע, שכונה "רוח האביב", נעצרו כ-13 אלף יהודים, בהם למעלה מ-4,000 ילדים, שבאו לצרפת מגרמניה, אוסטריה, פולין, צ'כיה ורוסיה.

העצורים נכלאו באצטדיון החורף שם הוחזקו בתנאים מחרידים. בסוף יולי ובתחילת אוגוסט שולחו העצורים המבוגרים לאושוויץ בנפרד מילדיהם, שם נרצחו. למעלה מ-3,000 תינוקות וילדים נותרו לבדם במחנות ובהמשך גורשו אף הם, בין מבוגרים זרים, לאושוויץ, שם נרצחו גם הם.

במאגר המידע של "יד ושם" מצוין כי "רוב אנשי המנהלה והשוטרים הצרפתים שהוקצו לשם המעצרים שיתפו פעולה עם המשטר" וכי האקציות "אורגנו על ידי הרשויות הצרפתיות ובוצעו על ידי שוטרים צרפתים, ונחרטו בזיכרון הלאומי הצרפתי כסמל לאחריות המנהל הצרפתי והאומה כולה לשואת יהודי צרפת".

סרטון הנאום של המועמד מלנשון במרסיי (80 דקות, בצרפתית):

https://www.youtube.com/watch?v=yrjWwsV4zS4&feature=youtu.be&t=2435