סקרים בצרפת: מועמד השמאל העקבי מלנשון בתנופה; הוקם מטה בישראל

סקרים שפורסם הבוקר (שבת) בצרפת מעידים שמועמד השמאל העקבי לנשיאות, הזוכה לתמיכת הקומוניסטים, ז'אןלוק מלנשון, זוכה לתמיכה של 19%. זאת לעומת מועמד הימין השמרני (שלישי בסקרים): פחות מ-20%; ומועמד המפלגה הסוציאליסטית בנואה האמון כ-10%.

מאז הופעתו של מלנשון בעימות טלוויזיוני, התמיכה במועמדותו גם גוברת. על פי הסקרים הוא המועמד המועדף (26%) בקרב המצביעים בקבוצת הגיל 18 עד 24. עד לפני חודש המועמדת המובילה בקבוצה זו הייתה מארין לה פן של החזית הלאומית.

המועמדים לנשיאות צרפת התקבצו ביום רביעי האחרון לעימות צפוף במיוחד, שכלל את כל 11 המועמדים, ובמרכזם שר האוצר לשעבר עמנואל מקרון, הצועד ראשון בסקרים (23%) ומועמדת הימין הקיצוני לה פן (22.5%). בעימות השני מתוך שלושה עד לסיבוב הראשון, שיתקיים ב-22 בחודש, הותקפה מנהיגת החזית הלאומית מכל כיוון.

2017-04-08_164117

ז'אן לוק מלנשון בעימות טלוויזיוני (צילום: הומניטה)

סקר של מכון "אלבה" שנערך זמן קצר לאחר העימות, הראה כי מועמד השמאל העקבי, מלנשון, אחד מוותיקי הפוליטיקה הצרפתית, היה המועמד המשכנע ביותר בקרב הנשאלים. לה פן השתרכה במקום הרביעי, אחרי מקרון והמועמד השמרני פיון. לפי אותו סקר, מקרון נתפס כמי שהציג את המצע הטוב ביותר, ואחריו מלנשון, שעקף אחרי העימות הראשון את מועמד המפלגה הסוציאליסטית בנואה האמון.

המרוץ לארמון האליזה הוא אחד הבלתיצפויים בהיסטוריה, כשמועמדים שנחשבו לבטוחים בתחילת המרוץ נקלעו לשערוריות ונדחקו לשוליים. מקרון עצמו מעולם לא נבחר לתפקיד ציבורי, והוא הקים תנועה פוליטית חדשה, "קדימה", שלה אין כלל מושבים בפרלמנט. החקירות שבהן מעורב פיון, המועמד המרכזי של הימין המסורתי, והמשבר במפלגה הסוציאליסטית, סייעו למקרון.

יצוין שהשבוע הוקם בישראל מטה מקומי לתמיכה במועמדות של מלנשון. בעלי אזרחות צרפת החיים בישראל (כ-60 אלף) ראשים להצביע בבחירות לנשיאות ולפרלמנט. כמו כן, בשטחים הפלסטינים הכבושים מתגוררים עוד כ-4 אלף אזרחים צרפתיים.