סמינר העובדים של חד"ש: יש סיבה להיות אופטימיים

בימים 17-16 בדצמבר נערך במכון למנהיגות בבית ברל הסמינר השנתי של המחלקה לאיגוד מקצועי של מק"י וחד"ש. בסמינר, שהתקיים זו השנה השלישית, השתתפו עשרות חברות וחברים, אשר דנו וחשבו יחד כיצד ניתן לחזק את המאבק המעמדי-פוליטי, וכיצד יש לפעול ולהיאבק להגברת המודעות לקשר ההדוק שבין התאגדות ומאבקי עובדים למאבקים למען חברה צודקת, שוויונית ושוחרת שלום.

2016-12-27_210159

עובדות סוציאליות נגד מדיניות הממשלה (צילום: עתידנו)

 

קצרה היריעה מלתאר את כל שנאמר בדיוני הסמינר,  שכן תכניתו הייתה רחבה ומגוונת. תכנית זו ביטאה את גודל האתגר הניצב בפני אלה המעוניינים לפעול. ביום הראשון של הסמינר נערכו פאנלים ודיונים לגבי תפקידיהם של מפלגות פועלים ואיגודים מקצועיים בימינו; הקשר של סוגיות אלו למבנה שוק העבודה המשתנה; ומצבה של האוכלוסייה הערבית ומקומה במאבקים מעמדיים וחברתיים. ביום השני הוקדשו פאנלים לפעילות פרלמנטרית ולחשיבותם של שיתופי פעולה רחבים בהקשר זה; למאבקי עובדים המתרחשים בימים אלה ומקומנו בתוכם, ובמיוחד לאור הבחירות המתקרבות להסתדרות, לנעמת ולהסתדרות המורים. כל הנושאים האל השתלבו בשיחה מתמשכת ערה, ולעיתים סוערת. גם הרכב הדוברים המגוון בפאנלים תרם לשיח, כאשר בצד חברים וחברות ותיקים, השתתפו גם חברים צעירים ומרצים מהחוץ, שהציגו לעיתים תפיסה שונה מזו של רוב הנוכחים.

אך נדמה שמעבר לעניין שעוררו הדיונים, החשיבות האמיתית שבעריכת הסמינר הייתה מטרתו הסופית – לא רק לנתח באופן אנליטי את הנעשה בחברה ובשוק העבודה, אלא להבין כיצד יש לפעול בשטח, בזירות השונות, כדי לקדם את מעמד העובדים ואת התפיסה החברתית-מעמדית של מק"י וחד"ש, ולצאת עם תכנית עבודה. ואכן, כסיכום הדיונים השונים התקיים הדיון האחרון, ובו הוצגו ההחלטות שעלו כמסקנות מהפאנלים השונים. בין היתר, הוצע לפתוח במאבק נגד התקציב הדו-שנתי של ממשלת הימין; להגביר את המאבק בתופעת תאונות העבודה בענף הבניין; לפתוח בקמפיין נגד תופעת ניצול העובדות בחברה הערבית ולמען העלאת מודעותן לזכויות עובדים ולאכיפת חוקי העבודה; להצטרף למאבק העובדות והעובדים הסוציאליים התובעים לשים קץ לאלימות הגוברת נגדם; להמשיך במאמץ לאגד מקומות עבודה כדוגמת מפעל סודהסטרים ברהט; ולערוך סמינרים נוספים במטרה להעמיק בנושאים ולשפר את הפעילות.

 

עמידה בכל המשימות הללו אינה דבר פשוט, וכדי לעשות זאת, יידרשו שיתוף פעולה ותיאום בין הזרועות השונות של חד"ש   –    הסיעה   בכנסת,   הסיעות   בהסתדרות,   בנעמת ובהסתדרות המורים, בנק"י ועוד. עם זאת, הרושם הראשוני הוא, שהסמינר הצליח ליצור את התנאים המתאימים לכך וסיפק הזדמנות המעניקה דחיפה נוספת לפעילות שכבר מתרחשת. מבחן התוצאה יגיע בחודשים הקרובים – אם נרחיב את פעולתנו למען העובדות והעובדים, ניצור ונגדיר סדר-יום סביב נושא מסוים, ניזום ונוביל – הרי שניתן יהיה לקבוע כי מדובר בהצלחה. בכל מקרה, יש מקום לאופטימיות.

 

סוהיל דיאב

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"