סם גינדין וליאו פאניץ': דיון על האסטרטגיה הסוציאליסטית במאה ה-21

סניף מק"י ת"א עורך סדרת מפגשי קריאה ודיון במאמר "מעמד, מפלגה והאתגר של שינוי המדינה" שפורסם בשנתון "הרג'יסטר הסוציאליסטי" (2017) מאת הכותבים המרקסיסטיים סם גינדין וליאו פאניץ’, ובקטעים מהספר שנכתב בעקבותיו, “אסטרטגיה סוציאליסטית כיום”, שמהדורה חדשה שלו יצאה ממש בחודשים האחרונים. הספר דן בשלושה ניסיונות עכשוויים להתמודדותה של פוליטיקה סוציאליסטית עם אתגר תפיסת השלטון במדינה דמוקרטית: מפלגת סיריזה ביוון, עלייתו של ג’רמי קורבין לראשות מפלגת הלייבור הבריטית, וניסיונו של ברני סנדרס לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב. כל הניסיונות האלה הובסו, בינתיים, ומציבים בפני הסוציאליסטים שאלות מורכבות בנוגע לאתגרים העומדים בפני אסטרטגיה סוציאליסטית במאה ה-21.

צריך לומר שהספר איננו אופטימי במיוחד, ולא נועד לשכנע מדוע פוליטיקה סוציאליסטית היא דבר טוב. הספר נועד למי שכבר מחויבים לסוציאליזם כפרויקט פוליטי מאורגן, ולבניית מפלגות אשר יוכלו להיאבק לתמורה מהפכנית ללא אשליות בנוגע לשינוי קוסמטי של "קפיטליזם אנושי" מצד אחד, וללא נאיביות אוטופיסטית שרואה בכל כוח פוליטי דבר מושחת, מצד שני. המטרה של הספר היא להצביע על האתגרים העומדים בפני פוליטיקה סוציאליסטית ולנתח אותם. ההשקפה של המחברים המבקשת לא רק להתנגד לסדר הקיים, אלא לשנות את המציאות מיסודה ולבנות חברה סוציאליסטית. לאתגרים אלה, טוענים המחברים, אין תשובות פשוטות.

בדיונים על ההתפתחויות העכשוויות של סיריזה, קורבין וסנדרס, מנתחים הכותבים כמה אתגרים עמוקים העומדים בפני אסטרטגיה סוציאליסטית לשינוי המציאות במאה ה-21: הם מדגישים את כוחו הגלובלי של ההון, שבכוחו להעניש כל ניסיון להצר את צעדיו עקב המחסור בכוחות פוליטיים דמוקרטיים מאורגנים בקרב העובדים והמעמדות העממיים. הספר מדגיש שחולשתו של מעמד העובדים איננה תולדה של פיצולו לעובדים קבועים ולעובדים בלתי-יציבים ("פרקרייט"), וכי מגוון בקרב העובדים אינו מהווה חולשה. מעמד הפועלים כעת גדול יותר מאי פעם ועומד לרשותו מגוון חדש של אפשרויות מאבק בהון. הבעיה נעוצה בקושי בהתארגנות פוליטית שתהיה מכוונת אל העובדים בדרישותיה וגם נטועה במעמד העובדים ומושרשת בחיים הפוליטיים היומיומיים שלו.

הספר דן לעומק גם בדרכים בהן קשורים כל מוסדות המדינה המודרנית באופן הדוק להגיון הניאו-ליברלי ולשעתוק של ההון. עובדה זו מציבה אתגר לכל רפורמה השואפת להתקדם בהדרגתיות לסוציאליזם. המחברים סבורים כי אין קיצורי דרך בסגנון של הפיכה שתנפץ את המדינה הקפיטליסטית בין לילה, מתוך ציפייה שבאופן ספונטני תצמח במקומה מדינה סוציאליסטית. הספר עוסק בשאלת ההתמדה ב"מלחמת עמדות" ארוכת-טווח, אותה העלו הוגים כמו אנטוניו גראמשי וניקו פולאנזס. הוגים אלה צופים שלא ניתן להתחמק מרגע (או מרגעים) של שבר מהפכני בסדר הקיים.

גינדין ופאניץ' מציבים, לכן, את אתגר הארגון הפוליטי של העובדים במפלגה הדוגלת בסוציאליזם והמוכנה להתמודד עם מערכת יחסי הכוחות הקפיטליסטיים המגולמת במדינה כאתגר הראשי של האסטרטגיה הסוציאליסטית בימינו. כיצד תוכל מפלגה כזו להשתלב במדינה במטרה לבצע שינויים סוציאליסטיים אך בלי לעבור "סוציאל-דמוקרטיזציה" ומבלי להיכנע להגיון הקפיטליסטי? לשאלה זו לא מספקים הכותבים פתרונות פשוטים. הם מצביעים על כיוונים חשובים, בהם הצורך של המפלגה לבנות קשרים הדוקים ופוריים עם תנועות חברתיות ועם התארגנויות עובדים. לדעתם נדרשת בנייה ממושכת של היכולות הפוליטיות של העובדים לארגן את חייהם ברמה המידית, ובמקביל – לממש רפורמות משמעותיות במוסדות המדינה תוך הפיכתם למוקדים של תכנון כלכלי שאפתני החותר ליעדים סוציאליסטיים ולשינוי סביבתי ארוך-טווח.

אנחנו, כשוחרי סוציאליזם ישראלים הפועלים במפלגה הקומוניסטית הישראלית ובמסגרות אחרות, עסוקים באופן יומיומי בשאלות דחופות כמו עצירת הימין הפשיסטי וסיום הכיבוש. דווקא משום כך חשוב, לדעתי, שנתוודע לשאלות המעסיקות תנועות סוציאליסטיות בעולם ונתמודד גם עם השאלה: כיצד אנחנו יכולים באמת לחולל בישראל מהפך לעבר סוציאליזם. עלינו להתמודד באומץ ובכובד-ראש עם האתגרים העומדים בפני פוליטיקה סוציאליסטית בעת הנוכחית.

המאמר והקטעים הנבחרים מהספר, שתירגמו לעברית חברי הסניף, זמינים לעיון באתר מק"י. בעקבות הדיונים בקבוצת הקריאה, תתקיים ביום שלישי, 11.8, שיחת זום ציבורית עם פרופ’ ליאו פאניץ’.

מילות רקע על הכותבים: סם גינדין התחיל את דרכו כפעיל באיגוד עובדי תעשיית הרכב הקנדית והגיע לאקדמיה בגיל מתקדם. ליאו פאניץ' היה ראש המחלקה למדע המדינה באוניברסיטת יורק, והוא העורך הראשי של כתב העת החשוב לחשיבה מרקסיסטית "הרג’יסטר הסוציאליסטי". בין כתבי פאניץ' שתורגמו לעברית – מאמר העוסק בגלובליזציה הקפיטליסטית, המבהיר שהגלובליזציה לא החלישה את המדינות אלא מתבצעת בידי המדינות עצמן. בספרם “The Making of Global Capitalism” (2012) מנתחים גינדין ופאניץ' את תפקידה של האימפריה האמריקאית בעיצובו ובתחזוקו של הסדר הקפיטליסטי הגלובלי. בספרו“Renewing Socialism: Transforming Democracy, Strategy and Imagination” (2008), הצביע פאניץ' על הצורך לחדש את היכולת לדמיין עולם סוציאליסטי.

עמרי עברון

המאמר מתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"